‘Uitvinden kun je alleen, innoveren doe je samen’

1 april 2019
Artikel

Gijs van Wulfen is een autoriteit op het gebied van innovatie. Hij werd bekend als auteur, innovatieblogger en keynote speaker bij verschillende evenementen. Van Wulfen gaat tijdens zijn presentatie in op ons eigen gedrag, dat er vaak voor zorgt dat innovatie zo slecht van de grond komt.

Gijs van Wulfen; Forward Thinking

Van Wulfen: “Mensen zitten vast in hun gewoonten en dat geldt ook voor bedrijven. Lastig om daaruit te komen. Maar we willen wel steeds beter worden in wat we doen; operational excellence. Maar operational excellence geeft je de winst van vandaag. Denk je dat jouw markt over vijf jaar anders is? Dan zul jij mee moeten veranderen: innovatie excellence zorgt immers voor de winst van morgen.”

Blijf springen

Verbeteren is de volgende stap nemen, innoveren is springen, legt Van Wulfen uit. “Neem Apple bijvoorbeeld. De iPod was een enorme sprong, toen kwamen er een aantal nieuwe versies, dat waren stapjes. Toen kwam de iPhone, dat was weer een sprong die vervolgens in stapjes werd doorontwikkeld, toen de iPad en ga zo maar door. Dus zorg dat je altijd springt! En dat gaat nu eenmaal makkelijker als je al beweegt.”

Innoveren doe je samen

Vergeet ook niet je oogkleppen af te zetten en goed naar links en rechts te kijken, adviseert Van Wulfen. “We zijn veel te druk bezig met vandaag in plaats van morgen en het is lastig de rest van het bedrijf ‘mee’ te krijgen. En uitvinden kun je misschien alleen, maar innoveren moet je samen doen. Draagvlak voor innovatie kun je maar op één moment krijgen: aan het begin.”

Tips voor innovatie

Van Wulfen geeft aanwezige ondernemers tot slot enkele tips om te innoveren:

  • Geef vanaf de start richting aan de innovatie. Voor wie is het bedoeld? Wanneer moet je winst gaan maken?
  • Ga vooral eens kijken buiten je eigen sector, want je leert het meest van mensen die niet op je lijken.
  • Los een relevante klantfrictie op: innovatie is eigenlijk puur het oplossen van klantfricties.
  • Het grote idee komt op een onverwacht moment. Je krijgt het vaakst nieuwe ideeën als je er juist niet naar op zoek bent. Dus blijf niet te lang op je stoel zitten.
  • Experimenteer. Voer zo veel mogelijk kleine experimentjes uit. Zoals Tesla dat ook doet.
  • Begin nooit met één idee, maar met tien. Die leg je voor aan je klanten om te toetsen en dan valt de helft al af. Leg ze in elke volgende fase ook voor aan klanten. Dan valt er steeds weer iets af.
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan