Trends op de fusie- en overnamemarkt

9 augustus 2022
Artikel

De Nederlandse fusie- en overnamemarkt is volop in beweging. Vooral voor kopers die voldoende liquide zijn, liggen er kansen voor een bedrijfsovername. Ook de mogelijkheden voor managers die zich willen inkopen zijn volop aanwezig. Dit zijn belangrijke trends op de fusie- en overnamemarkt voor mkb-bedrijven.

Portretfoto van Gert-Jan van den Berg
Neem contact op met:
Gert-Jan van den Berg Senior corporate finance adviseur
Ondernemer en adviseur in gesprek over trends fusie- en overnamemarkt

Trend 1: een draai naar een kopersmarkt

Tot een paar jaar geleden was de overnamemarkt vooral een verkopersmarkt. In alle sectoren was de vraag groter dan het aanbod, waardoor verkopende ondernemers de overhand hadden. Bij een groot aantal transacties overstegen de prijzen de werkelijke waarde. Uit het eerder aangehaalde onderzoek blijkt dat er gemiddeld meerdere serieuze kopers op de stoep stonden. In sommige sectoren, zoals in de ICT-branche, ging het zelfs om tien of meer geïnteresseerde kopers. Dat momentum op de overnamemarkt lijkt nu te verschuiven naar de kopers. Veel bedrijven komen noodgedwongen op de markt. Onzekerheden in verband met Corona zijn weliswaar afgenomen, maar hiervoor zijn nieuwe in de plaats gekomen, zoals personeelskrapte, forse inkoopprijsstijgingen, maar ook een algemeen toegenomen risicoperceptie door andere dreigingen, zoals de oorlog in Oekraïne. Het aanbod van bedrijven neemt toe en kopers hebben iets meer de touwtjes in handen.

Trend 2: de koper met cash is ‘king’

Eind 2021 betaalden kopers nog bijna vijf keer de Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization (EBITDA) voor de ondernemingswaarde van een gemiddeld mkb-bedrijf. Dat is dus vijf keer de operationele winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen. Naar onze verwachting dalen de gemiddelde overnameprijzen van bedrijven in de komende periode licht. Daarnaast komt een groot aantal bedrijven in de problemen en moeten zij noodgedwongen hun bedrijf verkopen. Hoe pijnlijk ook voor deze bedrijven, zijn dit voor de kopende partijen die liquide zijn en over voldoende geld beschikken mooie kansen om snel zaken te kunnen doen. Met de stijging van de rentetarieven voor bancaire overnamefinanciering en de bereidheid van de banken om momenteel gemiddeld (slechts) tot 2,5 keer EBITDA te financieren, neemt het aantal kopers weliswaar af, maar blijft het een kopersmarkt voor partijen met geld op de plank.

Trend 3: eenmalige kansen 

“De grond van de buurman is maar één keer te koop” is een bekend gezegde. Dit geldt ook voor de overnamemarkt. Juist nu doen zich unieke koopkansen voor, omdat er bedrijven op de overnamemarkt komen die anders wellicht niet of nooit in de etalage hadden gestaan. Denk maar eens aan die ene concurrent die u eigenlijk al jaren probeert te verslaan. Of het bedrijfspand naast uw eigen pand dat nu beschikbaar komt, waardoor u versneld de productiecapaciteit kunt opschalen. Allemaal eenmalige kansen, maar dan moet u wel nu toeslaan, want voor u het weet gaat deze gelegenheid weer voorbij.

Trend 4: interesse voor bedrijven die profiteren van de coronacrisis

Voor bedrijven in de horeca, retail, toerisme en eventbranche zijn het zware tijden. Aan de andere kant zijn er ook bedrijven en sectoren die juist profiteren van de crisis. Denk aan supermarkten, lokale foodretailers, bouwmarkten, webshops, videostreamers, chatdiensten en leveranciers van medicijnen, medische apparatuur en producten en diensten die inspelen op flexibele werklocaties. De komende tijd kunnen dit soort bedrijven ongetwijfeld op een grote interesse rekenen van strategische kopers en investeringsmaatschappijen.

Trend 5: mogelijkheden voor een management buy-in nemen toe

Door het hoge prijsniveau van veel bedrijven was het de afgelopen jaren voor management buy-in kandidaten lastig om zichzelf in te kopen in het bedrijf. Bovendien konden veel managers zich door de krappe arbeidsmarkt voor een prettig uurtarief verhuren als interim-manager of zzp’er. Dat lijkt nu grotendeels voorbij. Door de dalende prijzen van veel ondernemingen en de - weliswaar beperktere -  financieringsmogelijkheden, is het voor ondernemende managers daarom weer een serieuze optie om zich de komende tijd (gedeeltelijk) in te kopen bij een bedrijf.

Meer informatie of advies?

Bent u op zoek naar kansen of een klankbord en advies, dan helpt ABAB Corporate Finance u graag verder. Neem contact op met Gert Jan van den Berg, senior adviseur corporate finance, via telefoonnummer 013-4647238 of stuur Gert Jan een e-mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Gert-Jan
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan