Trends in kunst en cultuur

1 juni 2018
Artikel

De branche kunst en cultuur profiteert ook in 2018 nog van de aantrekkende economie, het vertrouwen van de consument en het toenemende toerisme. Naar verwachting stijgt het volume met 1,5% in 2018.

Concert

Musea

Hoewel het voor regio’s met weinig toerisme vaak ploeteren is, ziet 2018 er over het algemeen rooskleurig uit. Vooral de grotere musea kunnen nog meer profiteren door in te zetten op de verkoop van eten, drinken en souvenirs. Ook zijn bezoekers bereid om extra geld uit te geven voor bijvoorbeeld een exclusieve rondleiding of fotomoment.

Theaters

Theaters hebben last van de bezuinigingen van de overheid op cultuursubsidies en zien het aantal bezoekers afnemen. Concerten, dansvoorstellingen en cabaretvoorstellingen zijn nog wel populair. Over het algemeen geven consumenten in het theater meer geld uit dan in een museum. Ook theaters kunnen meer profiteren door extra in te zetten op de verkoop van eten, drinken, souvenirs, exclusieve rondleidingen of fotomomenten.

Festivals

Zowel het aantal festivals als het aantal festivalbezoekers nemen toe. Vooral jongeren verkiezen een festival boven een museum. Sociale media zijn van groot belang bij het aantrekken en betrokken houden van de bezoekers. Festivals hebben vaak een speciale eventapp, waarin bezoekers onder andere hun ticket, het programma en de plattegrond van het terrein kunnen vinden. Ook zakelijke evenementen lijken steeds meer op festivals door de sfeer, catering en keuze uit verschillende zalen.

Bioscopen

Hoewel online streamingdiensten zoals Netflix en Videoland ongekend populair zijn, blijft de bioscoop een geliefd uitje voor de consument. Het aantal bioscoopbezoeken is voor het tiende jaar op rij gestegen. Ook de niche-bioscopen met een bijzonder filmaanbod doen het goed. Nederlandse films daarentegen zijn minder populair. Het marktaandeel van de Nederlandse films daalde in 2017 van 20 naar 12%.

De groei van het aantal bioscoopbezoeken is toe te schrijven aan de investeringen van bioscopen in de zaalcapaciteit en nieuwe technieken zoals 3D, 4D en IMAX. 

Erfgoed

Het kabinet onderschrijft de waarde van cultuur met flinke investeringen. In cultuur en historisch-democratisch bewustzijn wordt in 2018 € 25 miljoen in 2018 geïnvesteerd, wat oploopt tot € 80 miljoen in de jaren daarna. Om ervoor te zorgen dat toekomstige generaties ook nog kunnen genieten van cultuur, stelt het kabinet de komende jaren € 325 miljoen extra beschikbaar voor het erfgoed.

Cultuureducatie

Het kabinet vindt het belangrijk dat er in het onderwijs meer aandacht is voor historische en maatschappelijke ontwikkelingen. Daarom worden er extra middelen beschikbaar gesteld voor scholen om musea en historische plaatsen te bezoeken. Ook vindt het kabinet het belangrijk dat leerlingen meer leren over de Nederlandse geschiedenis, identiteit en waarden en wordt (de context van) het Wilhelmus geleerd op scholen. Momenteel werken negen teams van leraren, schoolleiders en experts aan een vernieuwd curriculum. Een van de teams buigt zich over kunst en cultuur. In de andere teams wordt ook de verbinding gezocht met kunst en cultuur.

Digitalisering en zelfscankassa’s

In alle branches is digitalisering een trend om rekening mee te houden. Ook in de branche kunst en cultuur kunnen apps, gamification, augmented en virtual reality het bezoek van de consumenten verrijken.

Uit onderzoek van Omnico bleek dat bijna de helft van de attractieparkgasten meer geld uitgeeft aan eten en drinken bij een zelfscankassa. Wellicht kunnen theaters, musea en bioscopen ook profiteren door meer zelfscankassa’s beschikbaar te stellen.

Prijsdifferentiatie

Al jaren fluctueren de prijzen van vliegtickets en hotelkamers om zo de winstmarge, omzet of bezettingsgraad te optimaliseren. Dit principe wordt ook steeds vaker in theaters en bioscopen toegepast. Op vakantiedagen of première-avonden gaat de prijs voor een ticket omhoog. Draait de film al een paar weken en worden er minder bezoekers verwacht, dan daalt de prijs. Op deze manier neemt het aantal onverkochte tickets af en kan het bezoek beter gereguleerd worden.

Kansen in de zakelijke markt

De branche kunst en cultuur kan nog meer inkomsten vergaren door ruimtes voor vergaderingen en bijeenkomsten te verhuren aan de zakelijke markt. Daardoor is er een hogere bezettingsgraad en zijn er meer inkomsten uit de horeca.

Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan