Trends in de retail en detailhandel

11 februari 2019
Artikel

Klanten verwachten steeds meer van merken. De ene technologische innovatie is nog niet voorbij of de volgende kondigt zich aan. Dit zijn de belangrijkste trends voor de retail en detailhandel in 2019.

Vrouw winkelt omni-channel met tablet

Artificial Intelligence is geen hype meer

Artificial Intelligence (AI) wordt al op vele mogelijke manieren toegepast. Dit jaar wordt personalisatie met behulp van AI een belangrijk focuspunt bij een aantal grote retailers. Door patronen in het surfgedrag te herkennen, kan op het juiste moment de perfecte aanbeveling worden gedaan.

Verder wordt in 2019 het zoeken naar producten via beelden geoptimaliseerd. De camera in een smartphone kan op basis van een foto een product online opzoeken en meteen vertellen waar het verkrijgbaar is. Ook wordt AI-gestuurde voice search steeds geavanceerder. Consumenten kunnen vragen stellen en krijgen hierop een antwoord met persoonlijke aanbevelingen.

Gigantische groei in het gebruik van augmented reality

Tot nu toe trok virtual reality (VR) de kar in de retailsector. Augmented reality (AR) maakt dit jaar een inhaalslag en zal de koppositie overnemen. AR gaat onder meer dubbele camera’s en 3D-sensoren toepassen voor een nog realistischere ervaring.

Van omnichannel naar omnipresence

Het komt nu nog vaak voor dat een webwinkel volledig losstaat van een fysieke winkel of app en omgekeerd. Dit jaar wordt het steeds normaler dat alle kanalen als een geheel samenwerken. Online en offline lopen naadloos in elkaar over en kriskras door elkaar heen. Tegelijkertijd wordt de rol van de klantenservice steeds meer overgenomen door live-chats en virtuele assistenten.

Superslimme winkels

Een klant ziet of merkt het vaak niet, maar ook de fysieke winkel wordt steeds slimmer. Meerdere apparaten werken op de achtergrond samen op één IoT-platform. Door deze combinatie van de digitale en fysieke wereld wordt winkelen een interactieve ervaring. Op korte termijn zien we een toename in dit soort technieken, denk aan interactieve spiegels en 3D-scanners.

Touchscreens worden vervangen door spraak

De mogelijkheden van spraak ten opzichte van touch bereiken een steeds groter publiek. Het is dan ook een kwestie van tijd voordat spraak het touchscreen als klantinterface van de troon stoot. Daarbij worden de verschillen met echte menselijke interactie steeds kleiner. Sensoren leze intonatie en gezichtsuitdrukking, herkennen hierdoor emoties en reageren daarop.

Stel uw visie op

Als retailer is het verstandig om eerst een duidelijke visie op te stellen over wat nieuwe technologieën voor u kunnen doen en hoe u ze wilt inzetten. Lift niet op elke hype mee, maar besef dat het erom draait om de beschikbare technologie op een zo menselijk mogelijke manier in te zetten. Als u daarmee ook nog een brug slaat tussen de fysieke en digitale wereld, bent u op de juiste weg.

Neem contact op

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact op met een adviseur van een vestiging bij u in de buurt of vul het contactformulier in.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail ABAB
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan