Trends in de industrie

24 mei 2018
Artikel

Het gaat goed met de Nederlandse industrie. De afgelopen vijf jaar groeide de sector fors. Er zijn dus volop kansen voor bedrijven, maar uiteraard ook bedreigingen. We zetten de belangrijkste trends voor u op een rij.
 

man en vrouw overleggen in fabriek

Groei

De Nederlandse industriesector groeide de afgelopen vijf jaar flink, al begint de groei de laatste tijd wat af te vlakken. De groei is te danken aan toenemende orders uit zowel binnen- als buitenland. De snelste groeier is de technologische industrie. Het gaat dan vooral om eindfabrikanten van machines en spelers in de automotive-sector. Toeleverende sectoren op het gebied van kunststof, metalen en high tech groeien hierdoor mee. 
Keerzijde van forse groei die langere tijd aanhoudt, is het risico op achterstanden in de productie.  Ook kan er schaarste ontstaan aan middelen en materialen, waardoor de prijzen stijgen en de marge onder druk komt.

Personeel

Grootste bedreiging in de industrie is het vinden van goed en voldoende personeel. Dit vraagt om creatieve oplossingen, waarbij ook grensoverschrijdend wordt gekeken. Het tekort aan technisch personeel zal de groei van de sector naar verwachting de komende tijd afremmen.

Innovatie en technologische veranderingen

Door technologische ontwikkelingen kunnen bedrijven efficiënter en vaak duurzamer produceren. Denk maar aan digitalisering, robotisering en 3D-printen. De procesontwikkelingen zijn nodig als antwoord op het groeiende personeelstekort. Deze innovatieve oplossingen vergen echter wel forse investeringen. We zien dan ook steeds vaker dat bedrijven bepaalde machines leasen om zo de kosten te verlagen. Nieuwe investeringen financieren de meeste bedrijven vanuit hun eigen financiële middelen.  
Daarnaast nemen ook de kosten voor Research & Development toe. Ook hierbij geldt dat het moeilijk is om aan technisch geschoold personeel te komen. Het is daarom belangrijk dat bedrijven zich verenigen, door kennis te delen en samen te werken. 

Internationale concurrentie en nieuwe afzetmarkten

Uiteraard ontwikkelt ook de industrie in de ons omringende landen en dus is er een flinke internationale concurrentiestrijd gaande. Nederland heeft hierin een goede positie, maar moet blijven innoveren. Bedrijven moeten hun onderscheidend vermogen verder blijven verbeteren. 
In opkomende economieën in Azië, Afrika en Latijns-Amerika kunnen nieuwe afzetmarkten ontstaan. Het is zaak hier tijdig op in te springen, zeker met het oog op de internationale concurrentie. Door klantgericht te werken en duurzaam te produceren, kunnen Nederlandse bedrijven zich ook hier onderscheiden. Met name op het gebied van leveringssnelheid, flexibiliteit en specialisme.

Samenwerking; ketenoptimalisatie

Door samen te werken met andere bedrijven bij zowel productie als productontwikkeling, kan de keten geoptimaliseerd worden. Ook versterkt samenwerking  - binnen de sector en met klanten en toeleveranciers - het innovatieve vermogen. Mogelijk kan de dienstverlening zo ook verder worden uitgebreid, bijvoorbeeld met montage en onderhoud.
 

Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan