Trends en ontwikkelingen in de groothandel
Na drie kwartalen van krimp op rij heeft de groothandel in het eerste kwartaal van 2021 ruim 3% meer omgezet ten opzichte van 2020. Naar verwachting komt de totale omzetgroei van 2021 uit op 5%. Alleen in de bouwgroothandel wordt geen groei verwacht.

Hoewel de groothandel in het eerste kwartaal een groei doormaakte van 3%, hadden de branches ‘olie en steenkool’ en ‘voedingsmiddelen’ te maken met een krimp (13% om 3,5%).
Olieprijzen
Groothandels van grondstoffen kregen in 2020 te maken met omzetverlies door een forse daling van de olieprijzen. In 2021 is de olieprijs weer hersteld en loopt naar waarschijnlijkheid verder op. Hierdoor kunnen groothandels van grondstoffen het verlies van afgelopen jaar goedmaken.
Verwachtingen 2021-2022
- Bedrijven hebben meer personeel nodig.
- Nederland wordt nog aantrekkelijker als vestigings- en doorvoerland voor buitenlandse ondernemingen door de Brexit.
- Positieve ontwikkeling in de uitvoer van goederen en diensten door een verbeterd oordeel over de buitenlandse omzet en door een hoger verwachte buitenlandse orderontvangst.
Aantal faillissementen historisch laag
Door de noodsteun van de overheid zijn er al drie kwartalen op rij minder faillissementen. In totaal waren er 39 faillissementen in het eerste kwartaal van 2021.
Digitalisering speelt cruciale rol
De voordelen van online shoppen dringen steeds meer door tot de sector. Nu is het vooral de uitdaging om het verdienmodel van online retail ook B2B-waardig te maken. Voor groothandels is innovatie ontzettend belangrijk. ICT speelt hierin een belangrijke rol. Toch zijn veel bedrijven nog zoekende in hoe ze de online strategie het best kunnen toepassen. Daarnaast zijn groothandels sterk afhankelijk van herhaalaankopen. B2B-kopers winkelen niet voor hun plezier, maar zijn echt op zoek naar een specifiek product voor hun eigen onderneming. Hierbij kijken ze meer naar de kwaliteit- en prijsverhouding. Ze zoeken naar een langdurige relatie, waardoor de afnemers beperkter worden, maar de orderwaarde groter. Hoewel veel groothandels efficiënt kunnen blijven werken via de traditionele processen, neemt die efficiëntie sterk af naarmate alles steeds digitaler wordt. Wanneer u als bedrijf de digitale transformatie goed toepast, levert dit concurrentievoordeel op.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de ontwikkelingen in de groothandel? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 013-4647100 of stuur ons een e-mail.