Tips voor risicobeperking bij een earn-out regeling

20 oktober 2018
Blog

De koopprijs van de onderneming en de financiering hiervan zijn belangrijke voorwaarden bij een bedrijfsovername. U heeft verschillende mogelijkheden. Meer en meer zien we transacties met zogenaamde earn-out regelingen. Een earn-out is in feite een uitgestelde betaling bij de overdracht. De uiteindelijke verkoopprijs voor de onderneming is afhankelijk van toekomstige resultaten. Aan deze regeling zijn risico’s verbonden. Wij geven u graag enkele tips om deze risico’s te beperken.

Portretfoto van Rob van Boxtel
Geschreven door:
Rob van Boxtel Senior corporate finance adviseur
Ondernemers schudden elkaar de hand bij earn-out regeling

Voor- en nadelen earn-out regeling

De earn-out regeling heeft als doel het risico van de koper te beperken. De koper betaalt tenslotte pas als het vooraf afgesproken resultaat is behaald. De koper loopt minder risico en is dus bereid meer te betalen. Het voordeel voor u als verkoper is dan ook dat u een (uiteindelijk) hoger bedrag ontvangt voor uw onderneming. U loopt wel meer risico. U moet immers afwachten of de koper deze resultaten ook daadwerkelijk realiseert. Na verkoop kunt u nog maar beperkt invloed uitoefenen op de toekomstige prestaties van de onderneming. U bent tenslotte niet meer aanwezig.

Beperken van risico's bij earn-out regeling

Wij zijn geen voorstander van earn-out regelingen, maar soms liggen veel mogelijkheden en kansen waarvan kopers en verkopers kunnen en willen profiteren opgesloten in de toekomst. Een earn-out regeling is dan toch de keuze. Wij geven u graag de volgende tips om de risico’s bij een earn-out regeling te beperken:

  • Maak alleen verregaande earn-out afspraken met betrouwbare partijen die u daadwerkelijk kent.
  • Zorg ervoor dat het product/bedrijf dat u verkoopt voor de koper een essentieel aandeel uitmaakt van zijn bedrijf. Het moet in het belang van de koper zijn om er een succes van te maken.
  • Maak goede afspraken over hoe de koper omgaat met de te kopen onderneming/product. Hoeveel medewerkers gaan de verkoopafdeling bemensen? Welk reclamebudget gaat men hanteren? Wie wordt bij de koper verantwoordelijk voor de resultaten? Leg dit vast in de overnameovereenkomst.
  • Maak ook afspraken over tussentijdse terugkoppeling en creëer tussentijdse overleg-, meet-, controle- en afrekenmomenten. Geen afrekenmoment na een jaar, maar per maand of per kwartaal.
  • Hou de te realiseren prestaties simpel en makkelijk meet- en controleerbaar.

Wilt u meer weten over de earn-out regeling of bedrijfsovername? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Rob
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan