Tips: omgaan met een disfunctionerende werknemer

Als werkgever bent u vast weleens ontevreden over de wijze waarop een werknemer zich binnen de organisatie opstelt en/of zijn werkzaamheden uitoefent. Denk aan een werknemer die structureel te laat komt, de kantjes ervan afloopt of zich afzet tegen de directie. Misschien heeft u een werknemer in dienst die zijn functie simpelweg niet aankan en vraagt u zich af waarom u dit in de proeftijd over het hoofd zag. Komt dit u bekend voor? Lees dan onze tips.

Portretfoto van Ralph Kops
geschreven door:
Ralph Kops Jurist arbeidsrecht
Werkgever en werknemer in gesprek over functioneren

Ongeschiktheidsvarianten

Er zijn verschillende oorzaken en omstandigheden waardoor een werknemer niet aan de gestelde eisen kan en/of wil voldoen. Bent u ontevreden over de manier waarop een werknemer zijn werkzaamheden uitvoert? Dat had u kunnen voorkomen. Zorg ervoor dat de werknemer bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst precies weet wat de functie-eisen zijn. Voeg daarom een functiebeschrijving toe aan de arbeidsovereenkomst. Natuurlijk kan er ook gewoon sprake zijn van een mismatch op karakter, gedrag en/of houding van een werknemer die niet past bij uw bedrijfscultuur of klantenkring. Als u om die reden het contract wilt beëindigen, zijn er enkele aandachtspunten.

Verbetertraject

U moet de ongeschiktheid van de werknemer aannemelijk maken. Zorg ervoor dat uw personeelsbeleid hierop ingericht is. Denk aan het vastleggen van de jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken in het personeelsdossier. Als u op een bepaald moment ontevreden bent over een werknemer, moet u hem of haar hiervan op de hoogte brengen en dit schriftelijk vastleggen. U heeft immers een waarschuwingsplicht. Daarnaast moet u de werknemer de gelegenheid geven zich te verbeteren en hem of haar hierin actief begeleiden. In de praktijk komt dit in de meeste gevallen neer op een periode van drie tot zes maanden, maar dit kan per individueel geval verschillen. Een verbetertraject is een absolute must voor een goed onderbouwd ontslagdossier. Heeft u dit niet, dan is de consequentie dat de werknemer in dienst mag blijven. En dat is nu net niet wat u wilt.

80% van ontslagverzoeken afgewezen

In 2016 werd 80% van alle ontslagverzoeken bij de kantonrechter voor een disfunctionerende werknemer afgewezen. Dit kunt u voorkomen. Laat u bij dergelijke vraagstukken adviseren.

Wilt u meer informatie of direct een zaak voorleggen? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Ralph
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan