Tips om direct te profiteren van waardeoptimalisatie

19 januari 2017
Artikel

De meeste ondernemers optimaliseren de waarde van de onderneming op het moment dat ze het bedrijf willen verkopen. Zo is het bedrijf in optimale conditie op het moment van de beoogde verkoop. Maar ook als u nog niet over stoppen nadenkt is het belangrijk om uw bedrijf te optimaliseren. Zo profiteert u hier direct van! Steeds meer bedrijven sturen hun onderneming op waarde via Value Based Management (VBM). U ook? Wij geven u graag enkele tips om uw resultaten en de waarde van uw bedrijf te optimaliseren om direct van te profiteren.

Portretfoto van Rob van Boxtel
geschreven door:
Rob van Boxtel Senior corporate finance adviseur
Grafieken op ipad van waardeoptimalisatie

Waardecreatie

Drie factoren bepalen de waarde van een bedrijf: geld, tijd en risico. Met deze drie elementen kunt u  dus ook de waarde van een bedrijf beïnvloeden. Snel zo veel mogelijk geld verdienen met zo’n klein mogelijk risico levert de hoogste waarde op. Geldgeneratie start met de missie en visie van uw onderneming, uitgewerkt in strategische en operationele plannen. Zo brengt u de markt en de interne processen in kaart en benoemt u kansen, bedreigingen, sterkten en zwakten. Vervolgens maakt u keuzes en formuleert u een daadwerkelijk beleid om afnemers te bedienen. Hoe beter een onderneming dit doet, hoe meer geld/winst er wordt gerealiseerd.

Optimaliseren geldstroom: sturen op value drivers

VBM is een managementmethode gericht op optimale waardecreatie. Voorwaarde voor succesvol VBM is dat alle gelederen van een organisatie, van strategie tot en met uitvoering, op waardecreatie sturen. Om te onderzoeken welke elementen in de onderneming cruciaal zijn voor het succes en dus de geldstroom moet u een aantal value drivers benoemen; factoren die de waarde van de onderneming beïnvloeden. Liefst factoren die zo dicht mogelijk bij de dagelijkse praktijk en beleving van medewerkers liggen. Hierop gaat u vervolgens sturen. Enkele voorbeelden:

  • Conversie: verhouding  aantal bezoekers / klanten van een winkel voor winkelmedewerkers;
  • Klanttevredenheid/kwaliteit: aantal klachten;
  • Helpdesk: aantal verwerkte vragen;
  • Webshop: aantal bezoekers webpagina;
  • Onderhoudscontracten: recurring (terugkerende) omzet;
  • Inkoop: niveau werkkapitaal.

Optimaliseert u de value drivers, dan verbetert u ook de geldstroom; de omzet stijgt, werkkapitaal wordt geoptimaliseerd, kosten worden beheerst en u denkt beter na of investeringen gaan brengen wat u ervan verwacht.

Risicobeperking

Naast het optimaliseren van de geldstroom moet u zo veel mogelijk ondernemingsrisico’s beperken. U kunt hierbij denken aan beïnvloedbare risico’s als de ondernemingsafhankelijkheid van leveranciers, personeelsleden/directie of afnemers. Bij het wegvallen van een van de keypartners komen de resultaten direct onder druk te staan en eist een toekomstige investeerder/koper een hoger rendement vanwege het risico. Dus maak uzelf als eigenaar overbodig, zorg voor mensen in de organisatie die hetzelfde kunnen als u, zorg dat er alternatieven zijn voor uw leveranciers en zorg in de meeste situaties voor een goede spreiding van afnemers door nieuwe klanten te werven. Zorg er ook voor dat afspraken zo veel mogelijk zijn vastgelegd, zodat iedereen weet wat er is afgesproken.

Managementinformatie op orde

Om de hierboven beschreven processen inzichtelijk te krijgen en te kunnen meten is het noodzakelijk dat uw managementinformatie op orde is. Het management moet snel en tijdig kunnen beschikken over  essentiële informatie. Zorg daarom voor goede wekelijks/maandelijkse rapportages over de value drivers en de financiële prestaties van het bedrijf.

Wilt u meer weten over waardeoptimalisatie? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Rob
Download whitepaper bedrijfswaardering

Hoeveel is mijn bedrijf waard?

Met het economische waardebegrip uw onderneming waarderen
Download de whitepaper
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan