Sturing geven aan uw food-(vers)speciaalzaak

28 januari 2022
Artikel

Als eigenaar van een food-(vers)speciaalzaak kunt u niet zonder goede managementinformatie. U kunt tenslotte alleen de juiste keuzes maken, als u beschikt over een goed inzicht in uw bedrijfsvoering. De specialisten van ABAB hebben veel ervaring in de foodbranche. Zij maken uw gegevens inzichtelijk en helpen u graag bij het bepalen van uw bedrijfsstrategie.

Portretfoto van Sander Teraa
Neem contact op met:
Sander Teraa Accountant
Zacht fruit met frambozen, bramen, bosbessen

Stuurvariabelen en sparren

De liefde voor het product en het ambacht zijn de belangrijkste drijfveren van ondernemers met een food-(vers)speciaalzaak. Het aanbod van de juiste producten, de presentatie, deskundigheid (productkennis) en het ontwikkelen van de onderneming zijn daarbij cruciaal. Verder moet u als ondernemer inspelen op uitdagingen die van belang zijn voor het toekomstperspectief van uw zaak. Dit alles is medebepalend voor de financiële prestatie van uw onderneming. Stuurvariabelen en sparren met specialisten kunnen helpen uw bedrijfsvoering te stroomlijnen en inzicht te krijgen in de ontwikkeling van uw bedrijf.

Uw doelen

Om de juiste sturing te geven aan uw food-(vers)speciaalzaak is het allereerst belangrijk dat u goed nadenkt over uw drijfveren en doelen. Als u dit helder heeft, kunt u KPI’s opstellen. Zo beschikt u over de benodigde managementinformatie en weet u waar u staat ten opzichte van uw gewenste doelen.  

Deze KPI’s kunnen bijvoorbeeld financiële indicatoren zijn, zoals marge per productgroep en verhouding personeelskosten ten opzichte van de omzet. Verder zijn er algemene indicatoren, zoals omzet per m2 vloeroppervlak en branchespecifieke indicatoren, zoals de besteding per klant. Deze KPI’s helpen u om sturing te geven aan uw organisatie. Als de KPI’s een positief beeld geven, draait uw onderneming goed.

KPI’s administreren

De gekozen KPI’s moet u goed administreren. Zeker voor de financiële stuurvariabelen is een goede inrichting van uw administratie met de daarbij horende processen voorwaarde om inzicht te krijgen. Uw administratie moet zo ingericht worden, dat wordt vastgelegd wat voor uw onderneming van belang is. Een goede procedure en afspraken over de verantwoording zorgen voor een correcte en tijdige oplevering van de managementinformatie.

Uitdagingen en toekomst

Food-(vers)speciaalzaken hebben te maken met eigen uitdagingen. De supermarktketen speelt in op belangrijke trends, zoals het aanbieden van luxere producten, en hier kunnen food-(vers)speciaalzaken last van hebben. De inzet op convenience, deskundigheid, openingstijden en het online beschikbaar zijn, zijn onderdelen waarop u onderscheidend kunt zijn. Sparren over deze onderwerpen en over uw toekomstvisie helpen u keuzes te maken over de ontwikkelingen binnen uw onderneming. 

Werkwijze

Een juiste opzet van uw administratie garandeert dat u beschikt over complete stuurinformatie. Deze informatie, gecombineerd met het vaststellen van uw toekomstvisie, zorgt voor een goede basis in uw bedrijfsvoering en het toekomstig bestaansrecht van uw speciaalzaak. Onze accountants en adviseurs helpen u hier graag bij.

Meer weten?

De specialisten van ABAB hebben ruime ervaring in het inrichten en het verbeteren van uw administratie en het begeleiden van ondernemingen in de food-(vers)speciaalbranche. Wilt u hier meer over weten? Neem contact op met Sander Teraa, accountant, via telefoonnummer 013-4647213 of stuur Sander een e-mail.

Wilt u meer weten over het sturen van een food-(vers)speciaalzaak? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Sander
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan