Praktische handvatten bij keuze pensioen payrollers

6 augustus 2022
Artikel

Als payrollorganisatie bent u verplicht om uw payrollkrachten een adequate pensioenregeling te bieden. Met andere woorden: hun pensioenregeling moet gelijk zijn aan die van medewerkers in vaste dienst van de inlener.  Welke keuzemogelijkheden zijn er en wat is verstandig? Wij geven u enkele praktische handvatten om richting te geven.

Portretfoto van Bart van de Wouw
Neem contact op met:
Bart van de Wouw Senior pensioenadviseur
Adviseur en werkgever praten over handvatten keuze pensioen payrollers

Handvatten pensioen payrollers

Wat de best passende pensioenregeling is voor u als payrollwerkgever vergt maatwerkadvies. De branche of sector waarin u uw werknemers ter beschikking stelt, is hierin vaak bepalend.

U stelt werknemers ter beschikking aan/in één specifieke onderneming/branche

Aansluiting bij de pensioenregeling van de inlenende onderneming ligt hier voor de hand. Dat is echter niet altijd mogelijk of verstandig. Bijvoorbeeld omdat het pensioenfonds of de verzekeraar van de inlenende werkgever geen payrollers accepteert. Deze werknemers zijn immers formeel geen werknemer van de inlenende werkgever. Ook kan de prijs-kwaliteitverhouding van de branchepensioenregeling onvoldoende zijn ten opzichte van de alternatieven of aanzienlijk duurder dan de voorgeschreven adequate regeling. Een alternatief is om te onderzoeken of u de regeling van de inlener kan kopiëren en onderbrengen bij een pensioenuitvoerder. Lukt dit niet? Onderzoek dan of de adequate pensioenregeling een beter alternatief is.

U stelt werknemers ter beschikking aan/in meerdere ondernemingen/branches

Als u uw payrollwerknemers bij meerdere organisaties en/of branches tewerkstelt, dan is aansluiting bij meerdere pensioenfondsen meestal niet mogelijk. Daarnaast is dit ook niet werkbaar. Zowel de acceptatiegraad van de pensioenfondsen als de toegenomen complexiteit van de loonadministratie zorgt dan voor een onwerkbare situatie. Invoering van één adequate pensioenregeling voor alle payrollwerknemers kan de hierboven genoemde knelpunten oplossen. Een mogelijk alternatief is een splitsing in entiteiten per branche waarin u actief bent. Per entiteit kan dan voor de best passende pensioenoplossing gekozen worden.

U stelt werknemers alleen ter beschikking binnen een specifieke branche waarvoor geen bedrijfstakpensioenregeling van toepassing is en waarbij ook de inlener geen pensioenregeling heeft

Als er voor alle payrollwerknemers geen verplichte branchepensioenregeling van toepassing is en de inlener heeft geen eigen pensioenregeling getroffen, dan hoeft u geen pensioenregeling te treffen.  Als echter een klein deel van de payrollwerknemers wel recht heeft op een pensioenregeling (branche of inlener) en het overgrote deel niet, dan is in principe de adequate pensioenregeling op alle payrollwerknemers van toepassing. Als dat niet wenselijk is, dan kan ook hier de oplossing zijn om de payrollorganisatie in meerdere entiteiten te splitsen.

Meer informatie pensioen payrollers

Wilt u meer informatie over de pensioenregeling voor payrollers? Neem dan contact op met Bart van de Wouw, senior pensioenadviseur, via telefoonnummer 013-4647287 of stuur Bart een e-mail.

Wilt u meer weten over pensioen voor payrollers? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Bart
Icoon invullen scan

Scan 'Pensioen en arbeidsongeschiktheid'

Bent u klaar voor de wijzigingen op het gebied van pensioen en arbeidsongeschiktheid?
Scan invullen
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan