Payrolling: voordelen en de adequate pensioenregeling

29 juli 2020
Artikel

Vanaf 1 januari 2020 hebben payrollmedewerkers minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden als de eigen medewerkers van het bedrijf waar zij gedetacheerd zijn (inlenersbeloning). Voor pensioen geldt een jaar uitstel tot 2021. Werkgevers die medewerkers via een payrollbedrijf inhuren, moeten dat bedrijf informeren over welke arbeidsvoorwaarden zij hanteren voor de eigen medewerkers.

Portretfoto van Bart van de Wouw
Neem contact op met:
Bart van de Wouw Senior pensioenadviseur
Medewerker aan het werk in payrolling

Maar wat is payrolling eigenlijk?

Payrolling lijkt veel op uitzenden. Het verschil is dat in geval van payrolling het inlenende bedrijf de werknemer zelf werft. Vervolgens verzoekt het inlenende bedrijf aan de payroll-onderneming om als formele werkgever van de arbeidskracht op te treden. De werknemer staat dan dus op de loonlijst van het payrollbedrijf en wordt tewerkgesteld bij het inlenende bedrijf. Daarnaast mag een payrollbedrijf niet zonder toestemming van de inlener de payrollmedewerkers bij een ander bedrijf tewerkstellen. Er geldt een vorm van exclusiviteit.

Samengevat: bij een payrollconstructie ontbreekt dus de allocatiefunctie, zoals bij een uitzendorganisatie (de inlener werft zelf). Daarnaast wordt de arbeidskracht exclusief ter beschikking gesteld aan de opdrachtgever. Overigens krijgt de werknemer ook de status van payrollwerknemer als hij door een intern uitzendbureau wordt ingezet om voor verschillende bedrijven binnen hetzelfde concern te werken (intra-concern uitzenden).

Voordelen payrolling voor inlener

  • Beperking arbeidsrechtelijke risico’s
  • Uitbesteding HR werkzaamheden
  • Exclusiviteit van de payroll medewerker

Ook na de inwerkingtreding van de Wet arbeidsmarkt in Balans (WAB) blijven deze voordelen in meer of mindere mate van toepassing. Wel zal de inlenersbeloning in combinatie met de nieuwe pensioenregeling de kostprijs van payrolling verhogen.

Adequate pensioenregeling

De eis dat vanaf 2021 de payrollmedewerker tenminste recht heeft op een adequate pensioenregeling, werkt in veel gevallen kostprijsverhogend. De huidige goedkopere StiPP regeling komt immers per 1 januari 2021 te vervallen. Daarvoor in de plaats komt de adequate pensioenregeling of de eigen regeling van de inlenende instantie. De adequate regeling heeft een minimale werkgeversbijdrage van 14,6% van de pensioengrondslag. De werkgeversbijdrage van de branchespecifieke pensioenregeling kan duurder of goedkoper zijn. En ook de kwaliteit van de regeling kan fors afwijken. Een analyse hiervan kan uitkomst bieden bij de uiteindelijke keuze van de regeling per 2021. Wilt u meer weten over de keuze voor een pensioenregeling bij payrolling? Neem contact op met onze pensioenadviseurs.

Meer informatie

Wilt u ondersteuning bij de keuze voor een pensioenregeling of heeft u verdere vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Bart van de Wouw, senior pensioenadviseur, via telefoonnummer 013-4647287 of stuur Bart een e-mail.

Wilt u ondersteuning of heeft u verdere vragen? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Bart
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan