Payrollbedrijven let op! Zorg nu voor dekking om claims te voorkomen

8 december 2022
Artikel

U bent verplicht om voor payrollwerknemers een adequate pensioenregeling te voeren. Met andere woorden: hun pensioenregeling moet gelijk zijn aan die van medewerkers in vaste dienst van de inlener. Payrollkrachten kunnen niet worden aangemeld bij het StiPP. Als u dit tot op heden niet geregeld heeft, dan is actie geboden!

Portretfoto van Bart van de Wouw
Neem contact op met:
Bart van de Wouw Senior pensioenadviseur
Payrollwerkgever in gesprek over dekking om claims te voorkomen

Voorkom claims van uw medewerkers

Ondanks dat een adequate pensioenregeling voor payrollmedewerkers al wettelijk verplicht is sinds 2021, zijn er nog steeds payrollbedrijven die geen adequate pensioenregeling hebben voor hun payrollkrachten. Er liggen echter gevaren op de loer als u als payrollwerkgever verzuimt om een adequate pensioenregeling te treffen. 

Rechterlijke procedure payrollmedewerker

Een rechterlijke procedure van een benadeelde payrollkracht is zeer wel denkbaar. Uw payrollkracht heeft immers recht op pensioen en kan de premies en het gemiste rendement nu of in de toekomst alsnog claimen bij u (én de inlener) op grond van hoofdelijke aansprakelijkheid. En in geval van overlijden of arbeidsongeschiktheid van uw medewerker is ook het financiële leed voor u niet te overzien.

Voorbeeld: de payrollkracht komt te overlijden

Een 35-jarige payrollkracht heeft een salaris van € 38.000 per jaar. Op basis van de adequate pensioenregeling heeft de 34-jarige partner van de payrollkracht recht op een levenslang partnerpensioen van € 19.000 per jaar bij overlijden van de payrollkracht vóór de pensioendatum. Bij overlijden moet dit partnerpensioen toch echt op tafel komen. Statistisch nog zo’n vijftig keer voor een 34-jarige. U als payrollwerkgever kan hierop met succes aangesproken worden. De schadelast van € 950.000 (50* € 19.000) leidt voor menig werkgever logischerwijs tot onoverkomelijke problemen.

Voorbeeld: de payrollkracht wordt arbeidsongeschikt

Wordt uw payrollkracht geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt? Dan heeft hij recht op voortgezette inleg van de pensioenpremies tot aan de AOW-datum. Bij een salaris van € 38.000 bedraagt de normpremie zo’n € 3.400 per jaar. Bij volledige arbeidsongeschiktheid moet u dus 33 jaarpremies van € 3.400 betalen. Een schadelast van ruim € 112.000.

Voorkom deze risico’s. Organiseer zo spoedig mogelijk een adequate pensioenregeling voor uw payrollmedewerkers en zorg in ieder geval voor een (voorlopige) dekking voor de risico’s van overlijden en arbeidsongeschiktheid. 

Meer weten?

ABAB is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt u weten hoe u voor dekking kunt zorgen of wilt u ondersteuning bij het invoeren van een adequate pensioenregeling? Neem dan contact op met Bart van de Wouw, senior pensioenadviseur, via telefoonnummer 013-4647287 of stuur Bart een e-mail. Zo bent u verzekerd van goede ondersteuning.

Wilt u meer weten over payrollpensioen? Onze pensioenadviseur helpt u graag verder!

E-mail Bart
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu