Overnamestrategie noodzakelijk bij bedrijfsovername

13 maart 2018
Artikel

De overnamemarkt trekt aan. Uit onderzoek van ondernemersplatform Brookz blijkt dat het aantal transacties in de tweede helft van 2017 met 21% is gestegen. Vooral het aantal “capaciteitsovernames” steeg door het gebrek aan kundig personeel en/of resources. Ruim zestig procent van de transacties heeft een dealwaarde boven de € 2,5 miljoen en u bent vaak niet de enige geïnteresseerde. Daarom heeft u een scherpe overnamestrategie nodig. Waarom zou een verkopende aandeelhouder juist aan u moeten verkopen? In de praktijk blijkt dat maar een klein percentage van de bedrijven met uitbreidingsplannen een overnamestrategie heeft.

 

Portretfoto van Rob van Boxtel
Geschreven door:
Rob van Boxtel Senior corporate finance adviseur
Ondernemer en adviseur in gesprek over overnamestrategie

Overnamestrategie

We spreken van een overnamestrategie als een bedrijf een visie heeft ontwikkeld op het doen van overnames. Het belang van een overnamestrategie neemt toe naarmate een onderneming meer omzet heeft. Kleinere bedrijven overkomt een overname min of meer. Bijvoorbeeld omdat een ander bedrijf opeens interesse toont of omdat er toch geen opvolger binnen de familie blijkt te zijn en verkoop noodzakelijk is.   

Onderdeel van uw bedrijfsstrategie

Opportunisme en marktsentiment zijn verraderlijke valkuilen bij het plannen en uitvoeren van overnames. De overnamestrategie moet onderdeel zijn van uw bedrijfsstrategie. Een succesvolle overnamestrategie vereist focus en discipline. Een overname kan een middel zijn om tot groei te komen en het is daarom goed om na te denken wat u hierin wel of niet wenselijk vindt. Gaat u dat wel of niet doen in de komende jaren en op welk soort bedrijven gaat u zich richten? Zo kunt u als directie veel gerichter bezig zijn op de (overname)markt. Wilt u bijvoorbeeld een bedrijf uit dezelfde kolom overnemen? Of wilt u juist uw bestaande product- of dienstenaanbod verbreden? Welk geografisch gebied is al dan niet interessant? Met een strategie op dit gebied bent u beter voorbereid op de toekomst. 

Vijf tips voor een effectieve overnamestrategie

  • Breng potentiële overnamedoelwitten in kaart.
  • Focus op de bedrijven die de eerste selectie overleven. Dit zijn de bedrijven die daadwerkelijk iets toevoegen.
  • Actualiseer eens in de drie á vier jaar uw bedrijfsstrategie en maak concreet of en hoe een eventuele overname hierin zou kunnen passen.
  • Heb oog voor overnames in uw sector. Er vinden soms ogenschijnlijk vreemde overnames plaats, die echter wel vernieuwend zijn en waarvan u dus kunt leren.
  • Een succesvolle overname vergt veel van uw organisatie. Vraag uzelf af of uw organisatie klaar is voor zo’n uitdaging.

 

Wilt u ondersteuning of advies bij een bedrijfsovername? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Rob
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan