Tips voor een effectieve overnamestrategie
We spreken van een overnamestrategie, wanneer een bedrijf een visie heeft ontwikkeld op het doen van overnames. Het ontwikkelen van een dergelijke visie is vaak pas mogelijk als er sprake is van een helder en duidelijk businessplan, waarin een overname leidt tot het verwezenlijken van de beoogde doelstellingen.
Onderdeel van uw bedrijfsstrategie
Opportunisme en marktsentiment zijn verraderlijke valkuilen bij het plannen en uitvoeren van overnames. De overnamestrategie moet onderdeel zijn van uw bedrijfsstrategie. Een succesvolle overnamestrategie vereist focus en discipline. Een overname kan een middel zijn om tot groei te komen, het is daarom goed om na te denken wat u hierin wel of niet wenselijk vindt. Gaat u dat wel of niet doen in de komende jaren? En op welk soort bedrijven gaat u zich richten? Zo kunt u als directie veel gerichter bezig zijn op de (overname)markt. Wilt u bijvoorbeeld een bedrijf uit dezelfde kolom overnemen? Of wilt u juist uw bestaande product- of dienstenaanbod verbreden? Welk geografisch gebied is al dan niet interessant? Met een passende strategie bent u beter voorbereid op de toekomst. Weet wat u wilt vinden alvorens u op zoek gaat!
Tips voor een effectieve overnamestrategie
- Breng uw businessplan op orde
- Breng potentiële overnamedoelwitten in kaart.
- Focus op de bedrijven die de eerste selectie overleven. Dit zijn de bedrijven die daadwerkelijk iets toevoegen.
- Actualiseer eens in de drie á vier jaar uw bedrijfsstrategie en maak concreet of en hoe een eventuele overname hierin zou kunnen passen.
- Heb oog voor overnames in uw sector. Er vinden soms ogenschijnlijk vreemde overnames plaats, die echter wel vernieuwend zijn en waarvan u dus kunt leren.
- Een succesvolle bedrijfsovername vergt veel van uw organisatie. Vraag uzelf af of uw organisatie klaar is voor zo’n uitdaging.
Meer weten?
Wilt u meer weten over bedrijfsovername? Neem contact op met Rob van Boxtel, senior corporate finance adviseur, via telefoonnummer 013-4647231 of stuur Rob een e-mail.