One Stop Shop btw-portaal voor buitenlandse goederenleveringen geopend

1 juni 2021
Artikel

De nieuwe e-commerce regelgeving treedt in werking per 1 juli 2021. De nieuwe regelgeving heeft betrekking op de registratieplicht voor de btw bij goederenleveringen aan buitenlandse particulieren. De heffing van de omzetbelasting vindt vanaf 1 juli plaats in het land van verbruik. U kunt uw aangiften nu centraliseren via een centraal aangiftepunt, de One Stop Shop.

Portretfoto van Anne Kin
Neem contact op met:
Anne Kin Belastingadviseur
Europese landen voor buitenlandse goederenleveringen voor one stop shop

Nieuwe regels voor het leveren van goederen aan particulieren in andere EU-landen

Per 1 juli 2021 treedt nieuwe btw-regelgeving in werking voor ondernemers die goederen leveren aan particulieren in andere EU-landen. De verkoop van goederen aan particulieren is vanaf dat moment in veel gevallen belast met btw in het EU-land van aankomst. Deze regelgeving past dus de positie aan van leveranciers en online marktplaatsen. Met de One Stop Shop (OSS) wordt voorkomen dat er een btw-registratie nodig is in ieder EU-land waar e-commerce goederen worden geleverd. In het OSS-portaal kunnen alle verkopen en de verschuldigde btw die u heeft in ieder EU-land centraal worden aangeven.

Aandachtspunten OSS-aangifte

Bij het doen van aangiften moet u rekening houden met het desbetreffende EU-land waar de goederen worden geleverd. Het juiste btw-tarief en -bedrag moet bij iedere verkoop worden vastgesteld. Hiermee wordt een verschil tussen het ontvangen bedrag aan btw en te betalen bedrag aan btw voorkomen. Breng daarom vooraf goed in kaart welke tarieven in ieder EU-land gelden en verwerk dit vervolgens in het OSS-portaal. Dit kan bijvoorbeeld door het btw-tarief van een EU-land te koppelen aan de goederen die naar dat specifieke EU-land worden gestuurd. Zo hanteren Polen (23%) en Oostenrijk (20%) beide andere btw-tarieven, die in het OSS-systeem vooraf verwerkt en gelinkt kunnen worden aan goederen die naar deze landen worden gestuurd. Behalve het juist inrichten van het systeem is het ook van belang om naar de prijzen te kijken. Aangezien ieder land een ander btw-tarief hanteert, is het mogelijk de prijzen aan te passen aan de hoogte van het desbetreffende btw-tarief in een EU-land. Een tijdige registratie is dan ook van belang om optimaal voorbereid te zijn op de nieuwe regelgeving. Behalve de inrichting van het OSS-portaal moet u ook tijdig uw website en administratie op deze veranderingen aanpassen.

Aanmelden voor de OSS

Sinds 1 april 2020 is het  mogelijk voor in Nederland gevestigde ondernemers om zich te registreren voor de OSS. Zo kunt u gecentraliseerd aangifte doen voor alle btw-verplichtingen bij afstandsverkopen in de hele EU. De OSS-registratie is enkel mogelijk in het EU-land van vestiging. Wanneer uw onderneming niet gevestigd is in de EU moet u, om u aan te kunnen melden voor de OSS,  registeren in het EU-land waar het vervoer van de goederen aanvangt. In het geval dat het vervoer in meerdere landen start, is er een vrije keuze om te registreren in een van deze landen. Doe dit in goed overleg met uw specialist. Voor OSS-registratie moet u wel in het bezit zijn van een eHerkenningsmiddel. Om goed voorbereid te zijn is het van belang om uw onderneming tijdig te registreren! De verwachting is dat ondernemers in de overige EU-landen zich medio mei 2021 kunnen registreren.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over de nieuwe regelgeving voor e-commerce of de aanmelding bij de OSS? Houd dan onze website in de gaten of neem contact op met Anne Kin, belastingadviseur bij ABAB International, via telefoonnummer 013-5915125 of stuur Anne een e-mail.

Wilt u meer weten over de btw-aangifte via OSS? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Anne
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan