‘Mijn complete administratie in één handig overzicht’

1 oktober 2018
Referentie

Op jongere leeftijd was het de droom van Willem van Strien om in de voetsporen van zijn ouders te treden. Maar voor de grootse plannen die Willem had, was hun boerderij veel te klein. Zijn moeder stuurde hem naar de tuinbouwschool: “ga maar iets met planten doen” en zo geschiedde. In 1976 kocht hij zijn eerste kas, toen nog van hout. Die kas bestaat al lang niet meer, maar zijn kwekerij in tuin- en perkplanten is inmiddels uitgegroeid tot een goedlopend bedrijf van ruim 10.000 vierkante meter. Voor de administratie is Marjan van Strien, de echtgenote en zakenpartner van Willem, verantwoordelijk. Marjan was de ouderwetse multomappen zat en besloot met ABAB Online Boekhouden vrijwel volledig online te gaan werken. “Ik kan hier alles in terugvinden: facturen, liquiditeitsbegrotingen, jaarrapporten, zelfs alle afspraken en correspondentie met ABAB.”

In gesprek met:
Marjan van Strien, Kwekerij Willem van Strien
Marjan van Strien aan het werk in de kas

Alles in één systeem

In ABAB Online Boekhouden heeft Marjan altijd en overal inzicht in de actuele cijfers. Ook kan ze de cijfers vergelijken met voorgaande jaren. “Cijfers vergelijken en facturen terugzoeken, dat gaat nu een stuk makkelijker dan toen ik met multomappen werkte.’’ Sinds twee jaar gebruikt Marjan ook de mogelijkheid om facturen te scannen en te uploaden. “Zodra ik een inkoopfactuur upload, wordt deze direct verwerkt in mijn overzicht. Bankafschriften worden automatisch ingelezen en facturen automatisch betaald, dat scheelt een hoop tijd en voorkomt fouten.” Verder verwerkt Marjan alle salaris- en personeelszaken in ABAB Online Boekhouden: “Werknemers aan- en afmelden, uren boeken, ziekmeldingen, et cetera, alles verwerk ik in hetzelfde programma. Ik heb dus alles in één systeem zitten.” Assistent-accountant Mienelle Walraven van ABAB kan op afstand meekijken. Ook voor de btw-aangifte hoeft ze niet meer naar het bedrijf toe. Marjan is om: “Ik dacht dat mijn vorige werkwijze prima werkte, maar ik zou nu echt niet meer terug willen.”

Specifieke branchekennis

Al achttien jaar zijn Willem en Marjan klant bij ABAB. “Toen we als bedrijf groter werden en de bank uitgebreidere rapporten nodig had, was specifieke branchekennis nodig. ABAB heeft veel kennis van de agrarische sector. Dat merk je meteen als je in gesprek gaat. Met onze contactpersoon bij ABAB klikte het ook goed. Een accountantskantoor komt veel te weten over je bedrijf, dus dan moet het gevoel ook goed zitten.”

De opvolger staat al klaar

In 2014 kwam Dennis, de middelste zoon van Marjan en Willem, in de vof. “Je gaat ervan uit dat alles goed geregeld is, maar onze adviseur van ABAB wees ons erop dat we ons testament opnieuw moesten opstellen. Ook om voor onze andere twee kinderen de zaken goed geregeld te hebben. Dat zijn van die dingen waar je zelf niet aan denkt.” Op termijn wil Dennis het bedrijf overnemen van zijn ouders. Momenteel helpen de adviseurs van ABAB om dit proces voor beide partijen zo goed mogelijk voor te bereiden.

Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan