Loyaliteit en erkenning in het familiebedrijf

24 januari 2018
Blog

Onze relatiemanagers hebben binnen ABAB een bijzondere rol die uniek is in de wereld van accounting. Zij stellen zich in de eerste plaats op als sparringpartner. Ze hebben een coachende rol en stimuleren ondernemers om het maximale uit hun bedrijf te halen. In veel gevallen gaat het daarbij om familiebedrijven. En wie voorop wil blijven lopen, moet zich voortdurend blijven ontwikkelen. Vandaar dat we in diverse inspiratiesessies aan de slag gaan met dit thema. Dit blog geeft een indruk van zo’n bijeenkomst.

Portretfoto Maarten van Bijsterveld
Geschreven door:
Maarten van Bijsterveld Senior relatiemanager
Familie

Deze middag geeft Else-Marie van den Eerenbeemt de aftrap. Direct is duidelijk dat hier een vrouw staat met een schat aan ervaring. Haar mensenkennis heeft ze opgedaan in uiteenlopende situaties waar ze als familietherapeut familiebedrijven geholpen heeft. Met haar boeiende manier van vertellen, heeft ze de aandacht van de relatiemanagers direct te pakken.

Beslissen tijdens het diner

Familiebedrijven zijn heel interessant. De familie – of die nu actief is in het bedrijf of niet – heeft vaak een zeer belangrijke stem. Aan tafel, tijdens het diner, vallen de belangrijkste beslissingen. Bovendien zijn deze bedrijven zich sterk bewust van de volgende generatie. Stabiliteit en toekomstgericht ondernemen zijn kenmerkende principes.

Familiebanden zorgen voor een ijzersterke samenhang. Niemand breekt volledig met z’n familie. Dat is een kracht maar het maakt je ook kwetsbaar. “Durf ik tegen mijn vader te zeggen dat hij een geweldige papa is maar een verschrikkelijke directeur?”, vraagt Else-Marie zich af.

Complexe familieverhoudingen

Familieverhoudingen heb je niet zomaar door als buitenstaander. Die zijn vaak complex en het kost tijd om ze te doorgronden. Erkenning is het sleutelwoord. Erkenning van de verschillende rollen die de kinderen hebben. En dan niet alleen de kinderen die actief in het bedrijf hebben meegewerkt en nu klaarstaan voor de opvolging. Maar juist ook de kinderen die bewust heel andere keuzes hebben gemaakt. Of de kinderen die altijd loyaal zijn geweest, voor broertjes en zusjes hebben gezorgd terwijl pa en ma aan het werk waren.

Familierelaties in een genogram

Om een familiebedrijf te leren kennen is een genogram vaak waardevoller dan een organogram. Een overleden zus, een geëmigreerde broer, een tweelingbroer waarmee al het contact is verbroken, een familielid dat op sterven ligt: daar zitten vaak verhalen achter die medebepalend zijn voor de koers van het bedrijf. De relatiemanager moet gevoel krijgen voor de familieregels, de familieverhalen en de familietradities.

Bruikbare tips

Na het krachtige verhaal van Else-Marie praten we na en delen we praktijkervaringen. Het maken van een genogram is voor velen een interessante tip. Net als het nadrukkelijk stilstaan bij de rol van kinderen die juist niet deelnemen aan het bedrijf.

Samengevat was het een nuttige bijeenkomst waarin we nog eens bevestigd kregen wat iedereen natuurlijk al wel wist: het familiebedrijf is een heel bijzonder bedrijf. Het is heel zinvol om daar op deze manier bij stil te staan en ons te realiseren dat daar ook een bijzondere aanpak bij hoort.

Wilt u meer weten over familiebedrijven? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Maarten
Portretfoto Maarten van Bijsterveld
Senior relatiemanager
Bel
013-4647203
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan