Leveringsproblemen? Tijd voor een nieuwe salesstrategie!

6 december 2022
Artikel

Veel ondernemers hebben ermee te maken: te weinig personeel, grondstoffen en/of voorraad om klanten snel en tijdig te kunnen leveren. De orderportefeuille is goed gevuld, maar door leveringsproblemen of hogere inkoopprijzen van grondstoffen staan de marges onder druk.

Portretfoto van Bernard Oenema
Bernard Oenema Senior adviseur Business Development
vrouw maakt notities

Slagvaardig en rendabel blijven

Als we de experts mogen geloven, blijft het personeelsprobleem nog jaren bestaan. Dit heeft ook gevolgen voor uw salesstrategie. Wat kunt u doen om uw klanten tevreden te houden? En welke nieuwe salesstrategieën kunt u overwegen? Een goede salesstrategie is in deze tijden van schaarste cruciaal. Hiermee zorgt u ervoor dat u de juiste strategische keuzes maakt, dat uw bedrijf slagvaardig blijft en dat u het rendement minimaal op peil houdt.

Salesaanpak of salesstrategie?

Veel bedrijven hebben geen doordachte salesstrategie en werken niet planmatig en proactief. Klanten melden zichzelf en acquisitie is een gevolg van tevreden klanten die via mond-tot-mond reclame zorgen voor nieuwe klanten. Jaren is het zo gegaan en de omzet en marge stegen elk jaar. Dat ging lang goed, maar door de huidige veranderingen in de markt passen deze bedrijven ook reactief hun sales-aanpak aan. Door schaarste moeten ondernemers nu zorgvuldige keuzes maken en focussen op de producten en diensten die bijvoorbeeld bijdragen aan een gezonde marge.

Uw toekomstige salesstrategie

Nu het speelveld verandert, niet aan de vraagkant (klanten), maar bij de toelevering en productie, is het tijd voor een nieuwe strategie. Want hoe pakt u uw sales aan, als u eigenlijk al te veel orders heeft? Een paar tips:

Gebruik een methode om uw leads te kwalificeren

Heeft u te veel orders, dan moet u kritisch zijn op welke nieuwe klanten u wel of niet wilt bedienen. Aan de hand van eenduidige criteria kan de afdeling sales bepalen of ze wel of niet met de prospect in zee willen gaan.

Optimaliseer uw klantenbestand 

Nu is het de tijd om keuzes te maken in uw klantenbestand. Welke klant of welk klantsegment past bij u en wilt u bedienen? Van welke klant(en) wilt u afscheid nemen? Een goede klantsegmentatie kan de afdeling sales ondersteunen bij het maken van deze keuzes.

Communiceer duidelijk

Uw klanten willen meestal wel even wachten voordat het product of de dienst geleverd wordt. Tegelijk hechten ze veel waarde aan duidelijke communicatie. Duurt het één maand of twee maanden voordat er geleverd wordt? Ben duidelijk en schep in uw communicatie geen verwachtingen die u niet na kunt komen. Wees eerlijk actueel en realistisch.

Meer weten of ondersteuning nodig?

Bij het ontwikkelen van een goede salesstrategie is het belangrijk om kritisch te kijken naar de situatie waarin uw bedrijf zich bevindt. Strategische keuzes maken kan daarbij uitdagend zijn.

Wij helpen u graag door samen met u te onderzoeken of er nieuwe mogelijkheden zijn en hoe u deze kunt benutten. Neem voor meer informatie of advies contact op met Bernard Oenema, senior adviseur Business Development, via telefoonnummer 0413-336595 of stuur Bernard een e-mail.

Wilt u meer weten over het maken van strategische keuzes? Neem contact met ons op!

E-mail Bernard
Portretfoto van Bernard Oenema
Senior adviseur Business Development
Bel
0413-336595
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu