Jong Ondernemerschap #2: wat zet ik in de markt?

18 november 2021
Artikel

De tweede bijeenkomst van het traject Jong Ondernemerschap heeft als centrale vraag: wat zet ik in de markt? 

Portretfoto van Bas Korsten
Bas Korsten Bedrijfsadviseur
Traject Jong Ondernemerschap bijeenkomst 2: Wat zet ik in de markt?

Kernwaarden van het bedrijf

De deelnemers worden aan het denken gezet. Wat zijn de belangrijkste waarden van jouw bedrijf? “Eerlijke en veilige producten leveren voor de consument tegen een eerlijke prijs,” luidt een antwoord. De meeste jonge, agrarische ondernemers vinden het produceren van een kwalitatief goed product met oog voor het dier, de natuur en de mens ook erg belangrijk.  De ondernemers worden in tweetallen gekoppeld met de opdracht om de echte kernwaarden boven tafel te krijgen. 

Van kernwaarden naar verdienmodel

Vervolgens wordt de omslag gemaakt van de kernwaarden naar verdienmodellen. Er zijn vier verdienmodellen te onderscheiden: volumemarkt, plussegment, gesloten keten en niche keten. Elk verdienmodel heeft zo zijn voor- en nadelen. De deelnemers worden in drietallen verdeeld om te onderzoeken hoe deze ketenstructuren eruitzien en wat hun eigen positie in de keten is. 

Ambitie

Daarna krijgen de deelnemers de opdracht om hun beeld van de toekomst te tekenen. Het toekomstbeeld, de ambitie en bedrijfsontwikkeling moeten passen bij het type ondernemer dat je bent. De ondernemers vragen thuis de betrokkenen bij het bedrijf ook om een tekening van hun ambities. Verschillen deze ambities van elkaar, dan kan dat gaan knellen en is het goed om dat onderling te bespreken. Dit geldt niet alleen voor de jonge en oude generatie, maar ook voor broers, zussen en/of andere familieleden.   

De fasen van een bedrijfsoverdracht

Een bedrijfsoverdracht kent verschillende fasen. De eerste fase is de keuze of je het bedrijf wel of niet over gaat nemen. Een enkele deelnemer worstelt nog met deze keuze. Voor de rest is het duidelijk: zij gaan het stokje overnemen. De volgende fase is het verkennen van de eigen richting en toekomst. Daarna volgt een belangrijke fase voor de oudere generatie: het overdragen van taken en loslaten van verantwoordelijkheden. Dit is ook voor de ouders het moment om hun eigen ambitie en toekomstbeeld te verkennen. In de vierde fase staat het eigen maken van de ambitie en richting krijgen voor de overnemer centraal. Deze fasen en de tussenliggende perioden hebben geen vast tijdsbestek. Dat is aan de betrokkenen zelf. Het is dus goed om af te blijven stemmen waar iedereen staat.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over het traject Jong Ondernemerschap? Neem dan contact op met Bas Korsten via telefoonnummer 06-22930680 of stuur Bas een mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Bas
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op Facebook

Volg ABAB op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina
Volg ons nu