Is thuisbezorgen het einde van uit eten?

1 september 2016
Blog

De afgelopen jaren werd de bezorgservice die sommige horecaondernemingen al hadden, uitgebreid met service van Thuisbezorgd.nl en vele andere, kleinere organisaties. Sommige van deze partijen dateren al van het jaar 2000, maar met de komst van het Amerikaanse Ubereat lijkt de hype pas echt los te barsten. In de grotere gemeenten in de randstad is het vooral in de weekenden op straat extra druk door alle bezorgfietsen, -scooters en -auto’s. Het stadium van enkel pizza’s bezorgen zijn we gepasseerd, tegenwoordig bezorgen zelfs toprestaurants thuis.

Portretfoto van Bert Hendriks
geschreven door:
Bert Hendriks Senior relatiemanager horeca
horecaondernemer in gesprek met adviseur over ontwikkelingen als thuisbezorgservice

We lezen in de kranten dat Thuisbezorgd.nl bedrijven overneemt, dat het naar de beurs gaat en het buitenland wil veroveren. Kortom, een bedrijf in de groei, met nu al circa 2 miljoen bezorgingen per maand in Nederland en België.

Is dit een bedreiging voor de reguliere horeca?

Nu thuisbezorgen zich niet meer beperkt tot pizza en shoarma, heeft dit zeker meer impact op reguliere restaurants. Als horecaondernemer moet u zichzelf afvragen of het fenomeen ‘thuisbezorgen’ voor u een bedreiging is. Kijk bijvoorbeeld eens naar de leeftijdsopbouw van uw gasten. De 50-plusser heeft genoeg te besteden en ziet uit eten als een avondje uit. Voor de jongere doelgroep moet het vaak snel en niet te duur, die gaan daarna nog door voor een drankje en dansje. De tweeverdieners ertussenin hebben het druk, maar zijn tegelijkertijd ook met bewust en gezond eten bezig. Wat is uw aanbod? Sluit dat aan bij de wensen van de doelgroep? Trekt u op uw locatie veel inloop of moet u het juist hebben van naamsbekendheid en reserveringen? U kunt natuurlijk denken: ”het zal mijn tijd wel duren”, maar dat lijkt mij een strategische fout.

Ondernemen is keuzes maken

U kunt zulke ontwikkelingen niet negeren, maar moet bepalen hoe u ermee om wilt gaan. Gaat u mee met de ontwikkeling en ook thuisbezorgen? Of kiest u er juist voor om de beleving in uw horecagelegenheid aan te pakken om gasten bewust naar u toe te blijven trekken? Of laat u twee concepten naast elkaar bestaan? De keuze die u maakt, is bepalend voor veel aspecten van uw bedrijfsvoering. Hoe kun je je onderscheiden in het enorme aanbod? Ondernemers die alleen maar thuisbezorgen, hebben vaak eenvoudigere en goedkopere huisvesting, een ander soort personeel (alleen productie). Gaat u voor de ‘uit-eten-beleving’, dan zijn inrichting en service doorslaggevend. Daarmee trekt u gasten.

Mijn tip: neem eens een paar dagen de tijd om, al dan niet met medewerkers, na te denken over de toekomst van horeca in het algemeen en uw bedrijf in het bijzonder. Zet uzelf en vooral uw onderneming weer eens scherp en toekomstgericht in de markt. Vraag eens trouwe gasten om feedback. Wat waarderen zijn en wat zouden ze anders willen zien? Of spar eens met iemand die met een frisse blik mee kan kijken. Een collega-ondernemer of een bedrijfsadviseur. Ik ben in elk geval benieuwd of u de scooters ook al voor de deur heeft staan?

De blogs van Bert Hendriks verschijnen exclusief op FeD,  online magazine voor de horeca.

Wilt u meer weten over dit uitdagingen in de horeca? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Bert
Portretfoto van Bert Hendriks
Senior relatiemanager horeca
Bel
073-6465406