Investeer in de relatie met uw klant: juist nu!

2 mei 2022
Blog

Dat er momenteel veel aan de hand is op de wereld, is duidelijk. De kosten stijgen enorm en de vraag staat onder druk. Een euro kan maar één keer uitgegeven worden. Investeer daarom juist nu in een goede klantrelatie.

Portretfoto van Eric Flinterman
Neem contact op met:
Eric Flinterman Relatiemanager tuinbouw
Sierteelt

Veel ondernemers praten vooral over afzet. Intensief en frequent, fysiek klantcontact komt veel te weinig voor. Toch is investeren in uw klantrelaties uw meest lucratieve bezigheid. Een goede relatie met uw klanten levert altijd een hogere prijs op jaarbasis op. Ook kunnen uw klanten uw kennis beter benutten en bent u sneller op de hoogte van wijzigingen in de markt.  

Seizoenproduct

Als u een seizoenproduct teelt, moet u elk jaar weer uw naamsbekendheid opbouwen. Dit gaat sneller als u een aantal weken voordat u weer in productie bent, uw klanten bezoekt. Misschien kunt u in de periode dat u niet levert, toch van u laten horen. Bijvoorbeeld door even te bellen, een mailtje of appje te sturen of door langs te gaan. Ook als u jaarrond produceert, zijn er seizoensinvloeden waarop u kunt inspelen. In een periode waarin er minder vraag is naar uw product, kan extra klantcontact mogelijk het dal wat nivelleren. Of misschien kunt u uw klant helpen een actie in te vullen.

Maak een planning

Door uw klanten in kaart te brengen, kunt u een planning maken van wie u wanneer bezoekt, bovenop het gangbare digitale contact. Door de 20/80- regel toe te passen, weet u waar u het meeste rendement kunt behalen. Vaak is 20% van uw klanten verantwoordelijk voor 80% van uw omzet. Het verschilt wel per klant hoe vaak u hem moet bezoeken om een hechte band op te bouwen. Uit mijn ervaring blijkt dat een belangrijke klant zeker vier keer per jaar bezocht moet worden. Door tussen de bezoeken nog een keer te bellen of een mailtje te sturen, verhoogt u het rendement van uw bezoeken. Voor buitenlandse klanten is dit meestal niet haalbaar. Maar ook die stelt het wel zeer op prijs als u één keer per jaar op bezoek komt.

Interessante bijeffecten

Door de relatie met uw klant te versterken, past u bijna ongemerkt kleine zaken aan. Zo sluit uw aanbod beter aan bij de wensen van uw klanten, met een betere, duurzamere relatie als gevolg. Ook krijgen uw klanten een beter gevoel van wat wel en niet kan. Daarnaast wordt het steeds duidelijker welke klanten goed bij u passen en welke minder. Uiteindelijk krijgt u zo steeds meer klanten die goed bij u passen en ontstaat er een eerlijke, wederzijdse relatie. En daarvan profiteert u uiteindelijk allebei!

Dit blog verscheen eerder op GoedemorgenSierteelt.

Meer weten?

Wilt u hier eens over sparren? Neem dan contact op met Eric Flinterman, relatiemanager tuinbouw, via telefoonnummer 073-6465419 of stuur Eric een e-mail.

Lees al onze tuinbouwblogs.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Eric
Portretfoto van Eric Flinterman
Relatiemanager tuinbouw
Bel
073-6465419
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op Facebook

Volg ABAB op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina
Volg ons nu