Internationaal ondernemer? Deze 9 zaken moet u weten over de Brexit-deal

5 januari 2021
Artikel

Op kerstavond 2020 sloten de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk na lang onderhandelen een akkoord over de Brexit. Ook mét dit akkoord is zakendoen met het Verenigd Koninkrijk vanaf 1 januari 2021 flink veranderd. Deze negen zaken moet u als internationaal ondernemer weten.

Internationaal ondernemer? Deze 9 zaken moet u weten over de Brexit-deal

1. Zakendoen met de douane

Ondanks het akkoord keert de douane terug. Houd er dus rekening mee dat u vanaf 1 januari met de douane te maken krijgt als u producten wilt im- of exporteren. Zorg dat u een EORI-nummer aanvraagt, zodat u zaken kunt doen met de douane en aangifte in de systemen van de douane. Vraag ook een registratie elektronisch berichtenverkeer aan als u zelf aangifte wilt doen. Regel de juiste certificaten en controleer of aanvullende douaneregelingen of vergunningen op u van toepassing zijn.

Daarnaast heeft u een Brits EORI-nummer nodig. Handelt u met Noord-Ierland? Hiervoor is een afzonderlijk EORI-nummer vereist.

Handelt u via ferry- en/of shortseaterminals? Zorg dan dat u de douanedocumenten digitaal vooraf aanmeldt via de website van Portbase. Zonder ‘voormelding’ krijgt uw vervoerder geen toegang tot de terminal.

2. Btw aangeven én betalen bij de douane

U moet btw aangeven en betalen bij de douane voor goederen die u vanaf 1 januari 2021 invoert uit het Verenigd Koninkrijk. Bij de Belastingdienst kunt u een vergunning artikel 23 aanvragen. U betaalt dan geen btw bij de douane. In plaats daarvan geeft u deze btw aan in uw btw-aangifte.

3. Afspraken om douanecontroles te beperken

De Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk hebben in het akkoord afspraken gemaakt om douanecontroles, waar mogelijk, te beperken. Let wel, uw bedrijf moet daarvoor bij de douane de status van Authorised Economic Operator (AEO) aanvragen. Alleen dan kunt u gebruikmaken van een vereenvoudigde douaneprocedure (als het om controles voor veiligheid gaat). In het akkoord hebben de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk afgesproken elkaars AEO-vergunningen te erkennen.

4. Geen quota en tarieven maar wél oorsprongseisen

In het handelsakkoord met het Verenigd Koninkrijk is vastgelegd dat de handel in goederen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk plaatsvindt zonder invoerrechten. Er komen ook geen quota. De in- en uitvoer van goederen wordt niet beperkt tot een bepaalde hoeveelheid. Om voor de tarieven- en quotavrijstelling in aanmerking te komen, moet u aantonen dat uw goederen voldoen aan de voorwaarden van ‘oorsprongsregels’. In het handelsakkoord zijn deze oorsprongsregels per productgroep vastgelegd.

5. Im- of exporteren van producten van dierlijke of plantaardige oorsprong

Als u goederen van dierlijke of plantaardige oorsprong uit het Verenigd Koninkrijk importeert, moeten ze voldoen aan de eisen van de Europese Unie, de zogenoemde ‘sanitaire en fytosanitaire eisen’. Let wel, ook andersom moeten uw producten aan de eisen van het Verenigd Koninkrijk voldoen, als u ze naar het Verenigd Koninkrijk exporteert. Houd dus rekening met exportcertificering en importcontroles.

6. Geen wederzijdse erkenning van certificaten voor industriële producten

In het akkoord zijn afspraken gemaakt over de technische handelsbelemmeringen, oftewel ‘technical barriers to trade’ (TBT), en het versoepelen van procedures op het gebied van productveiligheid en marktconformiteit. Dit betekent dat er aanzienlijk meer certificaten nodig zijn om export mogelijk te maken. Voor een product binnen de ‘sanitaire en fytosanitaire regels’, zoals vlees en groente, moet er bij elke zending een certificaat komen. Daarnaast wordt de certificering van industriële producten niet meer over en weer erkend.

Producten waarvoor een certificaat verplicht is, mogen alleen binnen de EU in de handel worden gebracht, als daar een certificaat voor is afgegeven met een ‘EU-notified body’. Let goed op, want een certificaat dat is uitgegeven door een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde ‘notified body’ is niet geldig. Heeft u producten die al een certificaat van een Britse ‘notified body’ hadden voor 1 januari 2021? Dan kan een ‘notified body’ uit de Europese Unie dit meewegen bij de beoordeling van een aanvraag voor een geldig certificaat.

Als leverancier is het ook mogelijk om een ‘eigen’ verklaring over conformiteit af te geven. Let wel, dat kan alleen voor een bepaalde categorie producten, met weinig risico. Daarnaast zijn ook afspraken gemaakt over inspecties voor geneesmiddelen en andere werkzame bestanddelen.

7. Afspraken over dienstverlening

In veel gevallen mag u als internationaal ondernemer diensten verlenen in of diensten afnemen uit het Verenigd Koninkrijk. Wel zijn er specifieke regels voor onder andere bezorgdiensten, telecommunicatie, financiële diensten, internationale maritieme transportdiensten en juridische diensten. Daarnaast hebben de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk afgesproken om samen te werken aan redelijke en transparante roaming-tarieven

8. Veranderingen voor uw (Brits) personeel

Ook de regels voor het in dienst hebben of nemen van een Britse medewerker zijn veranderd. Alle Britse burgers hebben sinds 1 januari 2021 een verblijfsvergunning nodig. Die kunnen zij tot en met 30 juni 2021 aanvragen. Lopende detacheringen mogen ook niet zomaar worden voortgezet. Zorg dat u op de hoogte bent van de veranderingen en attendeer uw Britse medewerkers op de nieuwe regels.

Hetzelfde geldt voor Nederlandse werknemers. Ook zij mogen niet meer zomaar in het Verenigd Koninkrijk wonen en werken. Woont uw werknemer al vijf jaar aaneengesloten in het Verenigd Koninkrijk? Dan kan hij een 'settled status' aanvragen. Woont uw medewerker korter dan vijf jaar in het Verenigd Koninkrijk? Dan kan hij zich aanmelden voor een ‘pre-settled status’. Daarmee mogen uw werknemers in het Verenigd Koninkrijk blijven wonen en werken totdat ze er in totaal vijf jaar wonen.

9. Brexit-voucher bij RVO.nl

Heeft u een economisch belang in het Verenigd Koninkrijk en heeft u advies nodig van een externe deskundige? Vraag dan een Brexit-voucher aan bij RVO.nl. Deze voucher geeft aanspraak op een vergoeding van 50% procent van de daadwerkelijk gemaakte kosten, tot maximaal € 2.500 (exclusief btw).

Wilt u het hele akkoord lezen? Download het dan via de website van de EU.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de Brexitdeal, zakendoen met het Verenigd Koninkrijk of wilt u ondersteuning bij complexe grensoverschrijdende fiscale vraagstukken? Neem dan contact op met Jeroen Geers, belastingadviseur bij ABAB International, via telefoonnummer 013-4647288 of stuur Jeroen een e-mail.

Wilt u meer weten over zakendoen met het Verenigd Koninkrijk? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Jeroen
Portretfoto van Jeroen Geers
Belastingadviseur
Bel
013-4647288
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan