‘In control’ zijn steeds meer bepalend
Met onvoorspelbaarheid kunnen uw stakeholders niet overweg, terwijl u er wel mee moet dealen. Een betrouwbare planning is in de groenteteelt misschien wel de belangrijkste kritieke succesfactor. Uw klanten rekenen erop dat u uw afspraken nakomt. Ook uw financier wil betrouwbare informatie van u. Daarnaast weten ook uw personeelsleden graag waar ze aan toe zijn en houden zij niet van onverwachte wijzigingen. Dit betekent dat u alle processen onder controle moet hebben en het snel moet weten als dat een keer niet zo is.


De teelt is uiteraard nummer 1. De teeltechniek staat op hoog niveau, maar kunt u de teelt ook nauwkeurig plannen? De teeltkennis is meestal wel aanwezig, maar is uw organisatie voldoende alert om de processen goed te beheersen? Volgens mij beschikt u over voldoende techniek om onze processen te optimaliseren. De organisatie is meestal de zwakke schakel.
Betrouwbare leverancier
De huidige energiecrisis heeft grote gevolgen voor uw planning. U teelt minder, of een bepaalde periode helemaal niet om zo uw verlies te beperken. Tijdig en goed overleg met uw afnemers is essentieel om betrouwbaar te blijven. Soms zie ik dat een teler zelf de hierdoor ontstane tekorten aanvult met productie uit het buitenland om de klanten te kunnen blijven bedienen. Ook als u erg afhankelijk bent van de weersomstandigheden kunt u toch een betrouwbare leverancier zijn. Sommige telers telen meer product dan de belangrijkste afnemers willen hebben. Als de productie dan toch meevalt, wordt de overproductie in andere kanalen afgezet. Anderen zorgen ervoor dat er bijgekocht kan worden bij collega’s. Sommigen hebben min/max-afspraken met hun afnemers om hiermee fluctuaties op te vangen.
Investeren in een goede organisatie
Om ‘in control’ te zijn met de schaalvergroting die nog steeds doorzet, is het investeren in een goede organisatie absolute noodzaak. Processen moeten kloppen en afwijkingen moeten in een vroeg stadium tot aangepaste acties leiden. Dit betekent niet alleen dat u goed getrainde mensen in dienst moet hebben die verantwoording willen en kunnen nemen, maar ook dat de processen goed moeten zijn ingericht. Het niet geheel ‘in control’ zijn, is volgens mij de grootste belemmering in verder groeien. Financiering speelt hierin een kleinere rol.
Goed om eens na te denken of u nog wel ‘in control’ bent, samen met uw partners en team. In eerste instantie kunnen zulke gesprekken als onprettig worden ervaren, wat bij dit proces hoort. Hiermee wordt duidelijk waar de knelpunten zitten en waar de oplossingsrichtingen zitten.
Het onprettige gevoel naar voren halen is beter dan later te maken krijgen met echte ellende!
Dit blog verscheen eerder op GoedemorgenSierteelt.
Meer weten?
Wilt u ook weten hoe u in control blijft? Neem dan contact op met Eric Flinterman, relatiemanager tuinbouw, via telefoonnummer 073-6465419 of stuur Eric een e-mail.