Vier tips voor hybride werken
Corona heeft ervoor gezorgd dat we veel meer thuis zijn gaan werken. En dat gaat ook niet meer veranderen. Leve het hybride werken. Maar hoe organiseer je hybride werken eigenlijk? En wat betekent deze werkwijze voor uw rol als leidinggevende? Vier tips voor hybride werken.


Hybride werken = flexibel werken
Hebben we het over hybride werken, dan hebben we het over flexibiliteit. Want afhankelijk van de werkzaamheden die uw medewerkers gepland hebben, kiezen ze een locatie die daarbij het beste past. Hebben ze veel afspraken, dan gaan ze naar kantoor. Moeten ze werken aan een ingewikkeld paper en willen ze niet gestoord worden? Dan blijven ze lekker thuis of gaan ze misschien wel naar dat koffietentje dat zo fijn inspireert. Kortom, dat wat uw werknemers moeten doen, bepaalt waar ze zijn.
Leidinggeven hybride werken
Maar wat betekent het hybride werken voor uw rol als leidinggevende? Traditioneel bent u als manager gewend de grote lijnen uit te zetten. U zorgt ervoor dat uw teamleden precies weten wat zij moeten doen en dat zij hun taken zo goed en efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Gaat het ergens mis, dan ziet u dat direct. U staat tenslotte (letterlijk) midden in uw team en kunt snel bijsturen. In een hybride organisatie werkt het anders. Uw rol als manager wordt meer die van verbinder. U brengt medewerkers met elkaar in contact en zorgt ervoor dat zij de benodigde kennis en ervaringen kunnen uitwisselen. Autonomie en zelforganisatie zijn daarbij de kernbegrippen. Met u als linking pin. Tja, het klinkt mooi. maar wat wordt er dan van u verwacht? Vier tips voor hybride werken.
1. Maak goede afspraken over hybride werken
Een hybride organisatie kent geen negen-tot-vijfstructuur. Maar dat betekent niet dat alles zomaar kan. Maak goede afspraken met uw team over wie wanneer bereikbaar is. En stem ook af waar iedereen het prettigst werkt. Op kantoor, thuis of misschien wel heel ergens anders. Leidend is wat voor uw medewerkers het beste werkt.
2. Zorg voor heldere verwachtingen
Zorg dat uw medewerkers precies weten wat er van hen verwacht wordt. Welke resultaten moeten zij behalen en wanneer? Geen prikklok dus, maar sturen op output. Breng uw medewerkers vervolgens in contact met diegenen die zij nodig hebben om aan de slag te kunnen.
3. Plan fysieke ontmoetingen
Misverstanden zijn snel geboren, zeker als medewerkers alleen maar op afstand aan het werk zijn. Het is dan ook belangrijk af en toe fysiek af te spreken. Zo zorgt u voor onderlinge verbinding en draagt u bij aan de benodigde teamspirit en motivatie.
4. Houd elkaar op de hoogte
Een veelgehoorde klacht over op afstand werken is dat collega’s niet goed op de hoogte zijn van wat er speelt binnen de organisatie. Prik daarom een vast moment om uw team bij te praten. Wie is waarmee bezig en wat zijn de laatste plannen en ontwikkelingen binnen de organisatie? Zo’n vast moment in de week of maand is belangrijk om koers te houden én betrokken te blijven.
Coaching op weg naar het nieuwe managen
Hybride werken klinkt mooi. En dat kan het ook zijn. Maar het vergt veel van de leidinggevende manager. Niet voor niets heeft onderzoek aangetoond dat managers nog vaker dan hun werknemers last hadden van stressklachten tijdens de coronacrisis.
Vindt u het lastig om los te laten en te vertrouwen op de zelfstandigheid van uw medewerkers? Heeft u het gevoel dat u niet meer weet wat er speelt in uw team en bent u zoekende naar een manier om iedereen betrokken te houden? Onze adviseurs kunnen u op verschillende vlakken ondersteunen. Bijvoorbeeld met het afnemen van een assessment om inzicht te krijgen in uw manier van leidinggeven. Via een aantal sparringsessies werken we vervolgens aan handvatten om het hybride werken tot een succes te maken.
Meer weten?
Bent op zoek naar meer tips voor hybride werken? Neem contact op met Corry Verhoeven, HX-adviseur bij ABAB HX Advies, via telefoonnummer 06-51367591 of stuur Corry een e-mail.