Horeca na de coronacrisis: bereid u voor met deze checklist

23 april 2021
Artikel

Volgens de grotere handelsbanken wordt 2022 het jaar van hét herstel. Toch is het als horecaondernemer belangrijk om ook naar 2021 te kijken. Wat wordt de nieuwe werkelijkheid na de coronacrisis? En nog belangrijker, hoe kunt u zich hierop voorbereiden? Bereid u voor met deze checklist.

Portretfoto van Mark Rebbens
Neem contact op met:
Mark Rebbens
Dames aan het borrelen

Zorg voor een goede voorbereiding op het post-corona tijdperk

De horeca mag voorzichtig weer gasten ontvangen. Natuurlijk is de algemene stemming binnen de branche dat het véél te voorzichtig gaat, maar we moeten ermee dealen! Voor verreweg de meeste horecaondernemers is het financieel zinloos om beperkt open te gaan. Toch is het een verademing om weer gasten te ontvangen. Met de schouders eronder worden de beperkingen stapsgewijs steeds minder, zodat we uiteindelijk terug naar een algehele heropening kunnen.

Checklist

Laten we er van uitgaan dat de (wijn)glazen in het tweede deel van 2021 weer halfvol zijn. Tref nu al voorbereidingen op het post-corona tijdperk met deze checklist.

1. Maak een begroting

Het is essentieel dat u een begroting maakt over 2021. De eerste vier maanden van 2021 zijn inmiddels achter de rug en zijn waarschijnlijk minder dan voorgaande jaren. Het is daarom belangrijk dat u mikt op de laatste vier maanden van 2021. Zorg ervoor dat deze maanden het resultaat van 2019 benaderen. De tussenliggende periode is natuurlijk van veel externe zaken afhankelijk. Houd in uw begroting ook rekening met de diverse steunmaatregelen, zoals de NOW en TVL.  

2. Bepaal uw financiële positie

Heeft u gebruikgemaakt van de (fiscale) steunmaatregelen? Een aantal van deze maatregelen brengt verplichtingen met zich mee. Zo moet u onder meer eindafrekeningen opstellen. Heeft u nog schuld door de verplichting tot terugbetaling of moet u juist nog steun ontvangen? Breng dit in kaart en ga voor uw organisatie na aan welke verplichtingen u moet voldoen. Door het in beeld brengen van tegoed en schuld kunt u sneller anticiperen.

3. Ga na of u actie moet ondernemen op personeelsgebied

Breng in kaart of u actie moet ondernemen op het gebied van uw personeel. Hoe is het huidige personeelbestand door de steunmaatregelen heen gekomen? Bent u nog op volle sterkte of komt u op bepaalde posities nog mensen tekort én zijn deze mensen überhaupt nog te vinden? Is het zinvol om instructies te geven, om mensen zelf op te leiden of tenminste te trainen?

4. Bekijk uw afspraken voor huisvesting

Hoe is het met uw huisvesting gesteld? Als u een eigen bedrijfspand heeft dan zijn de financiële kosten waarschijnlijk duidelijk. Dit is een ander verhaal als u huurder bent. Wat zijn de afspraken voor nu en voor de toekomst? Heeft er huurcompensatie plaatsgevonden en is dat voldoende geweest, althans volgens de richtlijnen?

5. Bepaal of u moet ‘resetten’

En dan de allesomvattende vraag: hoe kijkt u naar de toekomst? De combinatie van de voorgaande vier punten is uw uitgangspunt voor de toekomst. Hoe schat u de schade in en hoeveel tijd heeft u nodig om er weer bovenop te komen? Moet er worden ingegrepen op één van de genoemde punten? Een herstart óf een reset hoeft absoluut niet verkeerd te zijn.  Een nieuwe visie voor de toekomst brengt vaak een nieuw én beter perspectief met uiteindelijk andere doelen.  

Meer weten?

Heeft u behoefte om in een vertrouwelijke sfeer eens van gedachten te wisselen over uw dilemma’s? Of om uw ambities voor het post-corona tijdperk te bespreken? Neem contact op met Mark Rebbens, senior klantadviseur, via telefoonnummer 013-4647226 of stuur Mark een e-mail voor een vrijblijvende kennismaking.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Mark
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan