Hoe past u co-creatie succesvol toe?

16 november 2022
Artikel

Meer dan ooit tevoren kunnen en moeten bedrijven krachten bundelen. Dat is wat James Veenhoff met zijn boek ‘Collaborate or Die’ mee wil geven aan alle ondernemers. Maar hoe pakt u dit precies aan?

Logo van ABAB
Neem contact op met:
ABAB
bedrijven samenbrengen

Co-creatie is het gezamenlijke proces van het creëren van nieuwe waarde, met externe experts en stakeholders. Samen met Martijn Pater is James Veenhoff oprichter van Fronteer, een strategiebedrijf uit Amsterdam, en schreef hij een boek over co-creatie om de rest van wereld de ins en outs te leren over het fenomeen. Tijdens Forward Thinking 2022 deelde Veenhoff zijn jarenlange internationale ervaring met co-creatie.

Vijf principes

Hij nam het publiek mee in zijn verhaal over de Jean School, een resultaat van co-creatie. Met de nieuwe mode-opleiding wil hij bijdragen om de sector toekomstbestendig te maken. Inmiddels heeft Veenhoff er ruim 2500 co-creatie sessies opzitten en is hij een expert op het gebied van co-creatie. De vraag is natuurlijk: hoe past u dit succesvol toe? Veenhoff en Pater beschrijven hiervoor de Vijf Leidende Principes voor co-creatie in hun boek.

  1. Inspireer tot Deelname

Als eerste wordt in het boek het principe genoemd waarbij de strategische uitdaging gedefinieerd wordt. Hoe kunt u het doel kaderen, structuren en presenteren? Als u dit voor ogen hebt, kunt u anderen inspireren om deel te nemen.

  1. Selecteer de Beste(n)

Vervolgens is het belangrijk om verschillende perspectieven bijeen te brengen. Dit vereist speurwerk en zorgvuldige overwegingen. De kunst van co-creatie hangt volgens Veenhoff af van het vinden en binden van de slimste mensen die nog niet in uw team zitten, en ze aan elkaar te verbinden.

  1. Vertrouw op het proces

In deze fase moet u volgens Veenhoff de volgende zes stappen volgen: inspiratie, visie, uitdaging, oplossingen bedenken, concept uitwerken, reflectie en advies. Na jaren van vallen, opstaan, verbeteren en perfectioneren, kunnen de schrijvers van het boek vol overtuiging stellen dat dit dé aanpak is voor een succesvolle co-creatiesessie.

  1. Leg de Lat hoger

Veenhoff heeft het bij dit principe over het voortdurend zoeken naar manieren om te verbeteren. Het gaat om het moeizame proces om een nieuwe grip op dingen te krijgen. Denk dus buiten kaders en besteed tijd aan reflecteren.

  1. Leid de Verandering

Verandering vindt pas plaats wanneer mensen dingen anders gaan doen. Daarom is het in deze fase zaak om de mouwen op te stropen en de plannen in de praktijk te brengen. Maak uw verhaal toegankelijk, nodig mensen uit om te volgen en maak het gemakkelijk voor ze om mee te doen.

Moeite en inspanning

Veenhoff noemt vier vormen van co-creatie, namelijk crowdsourcing, community co-creatie, coalities en expert co-creatie. Wat alle vormen van co-creatie verbindt, is volgens Veenhoff dat ze moeite en inspanning kosten om goed uitgevoerd te worden. Tegelijkertijd staat het volgens de expert ook vast dat het de moeite waard is, want zonder samenwerking is vooruitgang niet mogelijk.

De eerste stap zetten in co-creatie met andere ondernemers?

Denkt u erover na om co-creatie toe te passen, maar weet u niet hoe u dit aan moet pakken? Meld u dan voor de  co-creatietafels. Hiermee slaat u met andere ondernemers de handen ineen om samen te innoveren. Een co-creatietafel bestaat uit een groep van acht ondernemers die door middel van luisteren, praten en doen snel tot nieuwe kansen komen. En zo samen nieuwe waarde creëren. U komt minimaal vijf keer per jaar bij elkaar onder begeleiding van James Veenhoff.

Meer informatie vindt u op onze pagina over de co-creatietafels en ook kunt u zich op deze pagina aanmelden voor de co-creatietafels. 

Wilt u meer weten over co-creatie? Wij helpen u graag verder!

E-mail ABAB
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan