Hoe meer, hoe beter?

Een van de activiteiten waar de bedrijfsadviseurs van een accountantskantoor goed in zijn, is het opstellen van prognoses. Een sectorbrede afstemming wordt gerealiseerd door het prijzenoverleg. Een panel van deskundigen, vertegenwoordigers van accountantskantoren, banken, overheid en onderwijs, stelt samen de uitgangspunten en normen vast voor lange termijnbegrotingen. Zij hebben de verwachte gemiddelde melkprijs tot 2027 onlangs vastgesteld op 34,50 per 100 kg. Dit is gebaseerd op de daadwerkelijke kasstroom. Ze doen dat zonder glazen bol en baseren zich op hun eigen visie en de voorspellingen van OESO, FAO, EU-commissie en LEI. 

 

Portretfoto van Ineke Couwenberg
geschreven door:
Ineke Couwenberg Marktmanager agro
melkkoeien in de wei

Het mooie van ondernemen is dat het gemiddelde bedrijf niet bestaat. Dat biedt kansen! Een betere ondernemer realiseert betere resultaten en daarom zijn de uitgangspunten bij een begroting ook anders. De algemene sectorvoorspelling wordt omgezet in een bedrijfsspecifieke prognose. Hiervoor is de melkprijs die de ondernemer de afgelopen drie jaar heeft ontvangen leidend. Op basis van deze melkprijs wordt het verschil met de landelijk gemiddelde melkprijs van het LEI bepaald. Het verschil van de afgelopen drie jaar is het uitgangspunt voor de voor het bedrijf verwachte melkprijs voor de toekomst. Op deze manier kan voor een betere ondernemer gerekend worden met een iets hogere melkprijs. Ontving u in het verleden € 1.00 per 100 kg meer dan het gemiddelde? Dan mag u bij het maken van plannen ook rekenen met bijna 3% meer opbrengst dan de buurman. En als u maar genoeg kilogrammen melkt, dan is schaalvergroting de weg om de kosten te drukken en kunt u met een kleine marge een inkomen verdienen. En daar doet u het voor...... toch? 

Of toch niet? 

Bij mijn wekelijkse boodschappen hoort slechts één pak melk. Die moet bij ons van Campina zijn. Ik ben vast niet de enige inwoner van Tilburg die geboren en getogen is op een boerderij. Maar wel de enige burger die melkt koopt gebaseerd op nostalgie en familiegeschiedenis. In de supermarkt pak ik een literpak halfvolle melk. Dit pak kost € 1,25. Naast het pak staat een pak Jersey melk. Een afbeelding van een prachtige bruine koe zorgt ervoor dat dit pak mijn aandacht trekt. En de beschrijving op het pak is een mooie tekst afkomstig van een marketingafdeling.  
"Deze melk komt van de Jersey koe. Een kleine bruine koe met een witte snoet. Ze komen oorspronkelijk van het eiland Jersey. Ze zijn intelligent, een beetje eigenwijs en nieuwsgierig."  Van dit soort teksten smelt een burger! De kosten per pak, € 1,39 per 750 ml. Bijna 50% duurder dan de ‘gewone’ melk, om nog maar niet te vergelijken met de goedkope aanbiedingen. Hier hoort vast een eerlijke prijs voor de melkveehouder bij, waardoor die in staat is om zijn opbrengsten te verhogen. Een opbrengstprijs voor een ander product waardoor er andere marges zijn gerealiseerd. 

Schaalvergroting betekent dat het rendement van een melkveebedrijf afhankelijk is van een minimale marge tussen melkopbrengsten en kosten. De marges worden steeds kleiner en dit moet gecompenseerd worden door steeds grotere hoeveelheden. Veel ondernemers zijn of voelen zich gedwongen om daar aan mee te doen. Maar kijk eens buiten de bestaande kaders. Sommige ondernemers zien en hebben de mogelijkheid om andere keuzes te maken. Hoe zou het zijn als u daarbij hoort? Als u het bedrijf en de zorgen van vandaag even vergeet en u mag dromen. Hoe ziet uw ideale melkveebedrijf er dan uit? 

 

Deze column is eerder gepubliceerd bij Melkveestudieclub Morgen.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Ineke
Portretfoto van Ineke Couwenberg
Marktmanager agro
Bel
013-4647127
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan