Hoe houdt u tevreden werknemers?

16 januari 2023
Artikel

Ook voor u is het belangrijk dat u kunt bouwen op uw personeel, dat medewerkers goed presteren en graag voor u blijven werken. Maar hoe houdt u uw medewerkers tevreden?

Portretfoto van Corry Verhoeven
Neem contact op met:
Corry Verhoeven HX-adviseur
Hoe houdt u tevreden werknemers?

Door de krappe arbeidsmarkt is niet alleen de klant meer koning, maar ook uw medewerker. Werknemers met een positieve werknemersbeleving presteren beter, zeggen minder snel hun baan op en voelen zich verantwoordelijk voor de bedrijfsresultaten. Ook delen zij hun enthousiasme met hun netwerk, waarin zich waarschijnlijk ook werkzoekenden bevinden met dezelfde wensen als zij. Investeren in een positieve werknemersbeleving is dus beslist de moeite waard als u in beeld wilt komen bij uw doelgroep op de arbeidsmarkt.

Werknemersbeleving

Alle personeelsinstrumenten die u tot nog toe heeft ingezet, zijn wellicht zichtbaar en concreet. Maar voor de werknemersbeleving draait het toch vooral om perceptie: hoe beleven uw werknemers uw inspanningen? Een positieve werknemersbeleving begint bij de leiders en managers van een bedrijf. Zij zijn immers direct verantwoordelijk voor de aspecten die werknemers belangrijk vinden in het bedrijf waar ze (willen) werken:

  • betekenisvol werk doen
  • autonomie en kunnen meebeslissen
  • feedback en erkenning
  • leuke collega’s
  • een goede balans tussen werk en privé
  • trots voelen voor het bedrijf waar zij werken
  • gezondheid en veiligheid op het werk

Een positieve werknemersbeleving komt ten goede aan uw bedrijf. Een positieve werknemersbeleving en een sterk werkgeversmerk liggen dicht bij elkaar. Dat is logisch, want het gaat over dezelfde waarden.

Dienend leiderschap

De manier waarop u leidinggeeft, kan de tevredenheid van uw medewerkers in positieve zin verbeteren. Bijvoorbeeld door zogenaamd dienend leiderschap. Dat betekent dat u:

  • uw medewerkers de mogelijkheid biedt te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en dat u hen daar ook bij helpt.
  • geen macht en autoriteit gebruikt om invloed uit te oefenen, maar probeert mensen waar nodig te overtuigen.
  • bescheiden bent en uw eigen fouten en tekortkomingen onder ogen ziet.
  • de relatie met andere mensen vooropstelt. Dat vraagt onder meer empathie en vergevingsgezindheid.
  • authentiek bent: er is weinig verschil te zien tussen de leider als persoon en de leider als professional.

Meer informatie of advies

Wilt u weten wat u kunt doen om de medewerkers binnen uw tuinbouwbedrijf tevreden en gemotiveerd te houden? De adviseurs van HX Advies kunnen u hierbij helpen. Bijvoorbeeld door een coachingtraject aan te bieden voor u en andere leidinggevenden binnen uw bedrijf, met positieve werknemersbelevingen als uitkomst. Neem contact op met Corry Verhoeven, HX-adviseur, via telefoonnummer 06-51367591 of stuur Corry een e-mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Corry
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op Facebook

Volg ABAB op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina
Volg ons nu