Hoe blijft uw onderneming financieel gezond?

4 februari 2022
Artikel

We merken het allemaal: alles wordt duurder. In de paardenhouderij gaat het dan al gauw over de kosten van het stro en voer, maar hoe zit het met de rest van de kosten? Heeft u dit goed in beeld? Hoe houdt u uw bedrijf (financieel) gezond?

Portretfoto van Jo-Anny Schoppink
Neem contact op met:
Jo-Anny Schoppink Klantadviseur
Twee paarden eten

Als we kijken naar de huidige cijfers en ontwikkelingen, zien we dat bijna alles fors duurder wordt. Om een concreet voorbeeld te noemen: de gas- en elektraprijzen gaan door het dak, om het nog maar niet te hebben over benzinekosten of bouwkosten. Maar daarnaast stijgen ook andere prijzen flink, bijvoorbeeld die van verzekeringen.  

En er zijn nog meer kostenposten waar u eens naar kunt kijken. Zoals bijvoorbeeld de belasting. Zijn hier nog besparingsmogelijkheden? Past uw huidige ondernemingsstructuur nog bij uw resultaat en situatie?

Kosten omlaag, tarieven omhoog?

Als u uw kosten goed in beeld heeft, vergelijkt u dit dan ook ergens mee? Hoe weet u hoe uw resultaten zich verhouden ten opzichte van andere, vergelijkbare bedrijven?

Het drukken van kosten is niet altijd het meest optimaal. Passen uw tarieven nog wel bij uw dienstverlening of product? Hoe zorgt u er als ondernemer voor dat uw onderneming en uw financiële gezondheid niet lijden onder de kostenstijging? Prijsverhoging is natuurlijk een makkelijk antwoord en gelukkig durven steeds meer ondernemers deze stap te nemen.  

Aan uw dienstverlening ligt vaak een overeenkomst ten grondslag. Wat staat hierin op het vlak van prijsverhogingen? Mag dit éénmaal per jaar of op een vaste datum?

En als u een prijsverhoging doorvoert, hoe communiceert u dit dan naar uw klanten? De continuïteit van uw bedrijfsvoering is uiteraard erg belangrijk, ook voor uw klanten. Dit kan dan ook een onderbouwend argument zijn.

Toegevoegde waarde

Steeds meer ondernemers zien hun eigen toegevoegde waarde en vertalen die door in de prijzen. Belangrijk hierin is natuurlijk altijd uw omgeving: wat biedt u aan, vergeleken met concurrenten in uw directe omgeving en hoeveel concurrentie heeft u überhaupt? Wat kunt u doen om onderscheidend te zijn?

Misschien zijn er ook nog wel andere manieren om geld te verdienen, zoals met nevenactiviteiten. En wellicht kunt u op termijn besparen door bepaalde vormen van verduurzaming. Dit hoeft niet alleen te gaan om zonnepanelen en ledverlichting, maar kan ook betrekking hebben op uw stalmanagement, uw personeelsbestand of het eens goed op een rijtje zetten van alle kosten. Bent u nog steeds goed verzekerd, voor de zaken die u belangrijk vindt? Heeft u geen abonnementen lopen waarvan u eigenlijk geen gebruik maakt?

Grip op uw situatie

Na corona staan we voor veel nieuwe uitdagingen. Met de naweeën die nog volop voelbaar zijn, is het tegelijkertijd tijd om vooruit te kijken. Hoe houdt u grip op uw financiële situatie en hoe brengt u in kaart met wat voor tarieven en kosten u dit jaar rekening moet houden?

Worstelt u met vragen over uw bedrijfsstructuur of wilt u weten hoe uw kosten in verhouding zijn met de sector? Dan kijken wij uiteraard graag met u mee. Neem voor meer informatie of advies contact op met Jo-Anny Schoppink, klantadviseur, via telefoonnummer 013-4647257 of stuur Jo-Anny een mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Jo-Anny
Volg ABAB op Facebook

Volg ABAB op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina
Volg ons nu