Heb jij een glazen bol?

5 augustus 2016
Blog

Het komt met enige regelmaat voor dat ik met een horecaondernemer aan tafel zit om zijn/haar resultaten uit het verleden te bespreken. Nu liggen de interesses van de gemiddelde horecaondernemer nauwelijks in het verleden en rijst al snel de vraag: wat zou ik van de toekomst kunnen verwachten? Wat zijn de ontwikkelingen in de branche? Al heel snel is een financieel adviseur geneigd om te roepen, dat je geen glazen bol hebt en onmogelijk in de toekomst kunt kijken. Maar is dat ook zo? 

 

Portretfoto van Bert Hendriks
geschreven door:
Bert Hendriks Senior relatiemanager horeca
Horeca-ondernemer

Op basis van ervaringen en door adequaat en duidelijk te kunnen beoordelen waar een ondernemer bedrijfseconomisch staat, kun je in combinatie met een bredere waarneming van de horecabranche de toekomst redelijk voorspellen. Althans, dat is mijn mening gebaseerd op een ruime ervaring.

Het is uitermate belangrijk om inzicht te hebben in het verleden. Als je daar een duidelijk beeld van hebt en je kent de ondernemer (of je leert hem/haar kennen) is het toekomstbeeld zonder meer te schetsen. Natuurlijk is het geen scherp beeld en is het hier en daar een beetje vaag, maar al met al voor mij duidelijk genoeg om plannen te kunnen maken. 

Bovenstaande klinkt wellicht wat zweverig en misschien is dat ook zo, maar nu zakelijk en concreet.  

Door in administratieve zin bovenop de cijfers te zitten en direct inzicht te hebben, kan de horecaondernemer goed bepalen waar hij bedrijfseconomisch staat. Onze (maandelijkse) overzichten in combinatie met de ABAB Horecamonitor geven dat beeld. Naar mijn mening noodzakelijk voor iedere ondernemer, maar onmisbaar binnen de horecabranche. Als we (ondernemer en adviseur) aan de hand van de bestaande gegevens en onze gezamenlijke kennis van de branche in de figuurlijke glazen bol kijken, komt er negen van de tien keer een toekomstbeeld. Vervolgens kunnen we dan aan de hand van dit beeld samen een plan maken voor het verwezenlijken van een duidelijk en vooral realistisch doel. 

Dus hebben wij een glazen bol? Nee natuurlijk niet! Maar wij zijn wel in staat horecaondernemers te helpen bij het maken van plannen voor de toekomst. Enerzijds kunnen we goed bepalen waar men nu staat en anderzijds het doel bepalen. Rest de horecaondernemer nog om zijn doelen te behalen. Bij dat laatste kunnen wij hem/haar weer prima bijstaan door in een continu proces te blijven vergelijken met de ABAB-Horecamonitor. 

Ondernemen is vooruitzien, succes! 

Deze column van Bert Hendriks, senior relatiemanager, is eerder verschenen in Hap&Tap Magazine. 

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Bert
Portretfoto van Bert Hendriks
Senior relatiemanager horeca
Bel
073-6465406