Geschillen oplossen met een mediator

29 november 2017
Artikel

De meeste mensen denken bij mediation aan privé-geschillen, vaak in de relationele sfeer. Maar ook bij zakelijke geschillen kan mediation uitkomst bieden. Denk hierbij aan een verschil van mening over geleverd werk, betaling of een arbeidskwestie.

Portretfoto van Gaby Ratering
Gaby Ratering Senior jurist ondernemingsrecht
Geschillen oplossen met een mediator

Geschillen die je laat voortbestaan, kunnen escaleren. Daarom is belangrijk om ze zo snel mogelijk uit de wereld te helpen. Als samen uitpraten niet werkt, kan de hulp van een onafhankelijke derde worden ingeroepen, zoals een mediator.

Wat doet een mediator?

Mediators zijn onafhankelijke en objectief werkende ‘geschillenoplossers’. Zij lossen het geschil niet zelf op, maar doen een beroep doen op het zelfoplossend vermogen van de betrokkenen en begeleiden als neutrale buitenstaander het proces. Een mediator gaat in gesprek met de betrokkenen en probeert helder te krijgen wat de kern van het geschil is. Als duidelijk is wat het probleem is, wordt in samenspraak met de betrokkenen gezocht naar een oplossing. Dit vraagt inspanning, inlevingsvermogen en oplossingsgerichtheid van alle betrokkenen en kan gepaard gaan met emoties. Als de partijen er samen uitkomen, geeft dit een goed en bevrijdend gevoel.

Een voorbeeld uit de praktijk

Twee ondernemers starten een bedrijf. Samen zijn ze aandeelhouder en directeur van de nieuwe onderneming. Het bedrijf maakt in vijf jaar tijd een serieuze groei door, maar dan ontstaat er een verschil van mening over de koers van de onderneming. Dit duurt enige tijd voort en gaandeweg ontstaan steeds meer irritaties. Om te voorkomen dat de samenwerking volledig ontspoort, roepen de ondernemers de hulp in van een mediator. Na een aantal gesprekken wordt duidelijk wat de bron van de ergernissen is. Beide partijen zijn bereid om het probleem op te lossen. Hierdoor wordt een pijnlijke zakelijke scheiding voorkomen.

Nog een voorbeeld

Twee vrienden krijgen onenigheid over een geldlening die vier jaar geleden ter beschikking is gesteld aan het bedrijf van een van hen. De onenigheid volgt op een privékwestie, waardoor het voor de vrienden niet helemaal duidelijk is of het geschil gaat over het geld of hun onderlinge verstandhouding. Er vallen harde woorden. Het verwijt is geuit in een boze bui, de werkelijke feiten en omstandigheden zijn een stuk genuanceerder. Door dit in mediation naar elkaar uit te spreken, kunnen de vrienden weer verder met elkaar. De vriendschap blijkt bestand tegen een tijdelijke storm.

Mediator van ABAB

Onze ervaring is dat geschillen in de meeste gevallen op te lossen zijn met behulp van mediation. Ook ABAB heeft mediators in dienst. Zij kunnen u helpen bij de oplossing van een (dreigend) geschil.

Heeft u een vraag over een (dreigend) geschil? Neem contact op met onze specialist.

Mail Gaby
Portretfoto van Gaby Ratering
Senior jurist ondernemingsrecht
Bel
013-4647179
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan