Food, drinks en cijfers

1 juli 2016
Blog

Als sparringpartner voor horecaondernemers mag ik graag een drankje nuttigen of een vorkje mee prikken als ik aanschuif bij mijn klanten. Vaak wordt er enthousiast een nieuw gerechtje op de menukaart voor mijn neus gezet. Of ik even wil proeven. En natuurlijk geef ik dan graag mijn semiprofessionele mening. Want inmiddels mag ik mezelf wel ervaringsdeskundige noemen doordat ik al jaren bij hen over de vloer kom als financieel adviseur.

Portretfoto van Bert Hendriks
geschreven door:
Bert Hendriks Senior relatiemanager horeca
adviseur en horecaondernemer in gesprek over cijfers

Een rol die ik graag op me neem. Omdat het vanzelfsprekend bijzonder aangenaam is, maar ook omdat het mij helpt in mijn rol als sparringpartner. Ik vind het belangrijk om te weten waar u mee bezig bent, wat nieuw en anders is, maar ook wat misschien minder gaat. En zo maak ik de stap van een hapje en een drankje naar de cijfers. Iets wat vaak een minder prettig onderwerp is. Ik ken geen enkele horecaondernemer die zijn restaurant of café is begonnen omdat het financieel zo aantrekkelijk is. Horecaondernemers zijn mensen met passie voor eten en gastheerschap. Zij willen mensen vooral een leuke tijd bezorgen. En natuurlijk willen ze daarmee een (aardige) boterham mee kunnen verdienen.

Een financieel gezond bedrijf

Food, drinks en cijfers zijn onvermijdelijk met elkaar verbonden. En dat weet u ook. Het begint bij de prijsstelling op de menukaart. Wat is een reële prijs ten opzichte van de inkoop en de verwachte verkoop? Hoe kunt u zo gunstig mogelijk inkopen zodat u optimaal rendement van uw verkopen hebt? Daarbij heeft u ook te maken met personeelskosten. Dit is in de horeca een continue uitdaging. Niet alleen vanwege de seizoensconjunctuur, maar ook vanwege veranderingen in wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en beloning. En dat is niet het enige dat verandert. Ook de wensen en behoeften van uw gasten veranderen en daar wilt u op in kunnen blijven spelen. Dat betekent misschien wel investeren in een verbouwing of uitbreiding? Hoe kunt u het beste de middelen hiervoor vrijmaken of aantrekken? Allemaal concrete vragen waar u wellicht niet dagelijks bij stil staat, maar die wel belangrijk zijn voor een financieel gezond horecabedrijf.

De blogs van Bert Hendriks verschijnen exclusief op FeD,  online magazine voor de horeca.

Wilt u meer weten over horeca en cijfers? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Bert
Portretfoto van Bert Hendriks
Senior relatiemanager horeca
Bel
073-6465406