Einde versoepeling administratieve verplichtingen voor de loonheffingen

3 september 2021
Artikel

De Belastingdienst gaat op dit moment soepel om met werkgevers die hun administratieve verplichtingen voor de loonheffingen niet, niet tijdig of niet volledig kunnen nakomen vanwege de coronacrisis. Deze versoepeling vervalt per 1 oktober 2021.

Portretfoto van Mirjam van de Langerijt
Neem contact op met:
Mirjam van de Langerijt Senior belastingadviseur
Belastingadvies

Versoepeling administratieve verplichtingen 

Als werkgever heeft u diverse wettelijke administratieve verplichtingen op het gebied van loonheffingen. De huidige crisis kan ervoor zorgen dat u niet aan deze verplichtingen kunt voldoen. Daarom treedt de Belastingdienst op dit moment nog coulant op wanneer u deze verplichtingen in redelijkheid niet, niet op tijd of niet volledig kunt nakomen. Voorwaarde is wel dat u dit alsnog herstelt, zodra u dat kunt. 

Voorbeeld identificatieplicht nieuwe werknemer 

Een voorbeeld. Als werkgever heeft u de plicht om de identiteit van uw werknemer vast te stellen aan de hand van het originele identiteitsbewijs. U moet dit vaststellen bij indiensttreding van een nieuwe werknemer vóór aanvang van de werkzaamheden. Als u een werknemer niet op tijd op de juiste wijze kunt identificeren, kan dit leiden tot toepassing van het zogenoemde anoniementarief (52%). Door de versoepeling kan het anoniementarief nu achterwege blijven. Voorwaarde is wel dat u de tekortkoming herstelt zodra u daartoe in staat bent. 

Let op: u blijft wel verplicht om een kopie (al dan niet digitaal) van het identiteitsbewijs tijdig op te nemen in de loonadministratie. 

Periode versoepeling

De versoepeling van deze administratieve verplichtingen geldt vanaf 12 maart 2020 en is een aantal keer verlengd tot 1 oktober 2021. In verband met de afbouw van de huidige steunmaatregelen is onlangs via een Kamerbrief bekend gemaakt dat nog slechts een beperkt aantal fiscale coronamaatregelen worden verlengd tot het einde van 2021. De versoepeling van de administratieve verplichtingen rondom de loonheffingen is daarin niet genoemd. Daarom gaan wij ervan uit dat deze versoepeling vervalt per 1 oktober 2021. Zorg dus dat u hier goed op voorbereid bent. 

Meer weten? 

Wilt u weten welke administratieve verplichtingen een werkgever heeft op het gebied van de loonheffingen? Onze fiscale adviseurs helpen u graag. Neem contact op met Mirjam van de Langerijt, senior belastingadviseur, via telefoonnummer 013-5914140 of stuur Mirjam een e-mail

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Mirjam
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan