Duurzaamheid: van borrelpraat naar businessmodel

30 januari 2019
Blog

Op verjaardagen en recepties kan het fijn zijn om eens lekker te klagen over alle milieumaatregelen die op ons af komen. Zijn die elektrische auto’s wel zo duurzaam? Wat moeten we straks met al die accu’s? Voor de productie van een zonnepaneel is veel energie nodig (die we deels uit kolencentrales halen) en vervolgens kan het elektriciteitsnet al die energie op zonnige dagen niet verwerken. Wij moeten van het gas af terwijl ze in andere landen juist meer gas gaan gebruiken.

Portretfoto van Eric Flinterman
Geschreven door:
Eric Flinterman Senior relatiemanager tuinbouw
Footprint

Zo kunnen we wel nog even doorgaan. En op verjaardagen en feestjes doen we dat misschien ook. Maar de volgende dag heeft u met de kater van de realiteit te maken. Wetgeving en eisen van klanten dwingen u tot het doen van aanpassingen. 

Aanpassen of onderscheiden?

Maar is het alleen een last? Of is het een kans om uzelf te onderscheiden en daarmee te groeien? Een kans is het zeker, maar hoe kan die het beste benut worden? Hiervoor is veel inzicht nodig. En dat inzicht krijgt u niet met borrelpraat. Wel met harde cijfers over uw footprint. Door uw footprint te berekenen, krijgt u inzicht waar u winst kunt behalen en waar u het snelst kunt scoren. Een lagere footprint hoeft lang niet altijd gepaard te gaan met een hogere kostprijs. Soms levert een andere transporteur een betere footprint op. Sommige maatregelen kunnen ook besparingen opleveren. Door de snelle opkomst van de footprint-registratie neemt de kennis over het verlagen van de footprint snel toe. We hebben er in onze sector zelfs al een speciale stichting voor: Benefits of Nature. De footprint-registratie zal steeds meer uw strategische keuzes gaan bepalen. 
Nog veel belangrijker is dat uw afnemers ook begonnen zijn met hun footprint-registratie en dit als voorwaarde aan u gaan stellen. Hiermee is duurzaamheid als businessmodel een feit! 
De duurzaamheidsrevolutie, waarin we ons nu bevinden, zal de nodige strubbelingen en frustraties teweegbrengen. Gelukkig zijn er nog de verjaardagen en recepties waar we lekker onze frustraties kwijt kunnen om zo de volgende dag weer volop energie te hebben om duurzaamheid om te zetten in business. Van borrelpraat naar businessmodel!
 

Dit blog verscheen eerder op goedemorgensierteelt.nl

Lees hier al onze tuinbouwblogs.

Wilt u verder praten over wat duurzaamheid uw business te bieden heeft?

E-mail Eric
Portretfoto van Eric Flinterman
Senior relatiemanager tuinbouw
Bel
073-6465419