De omgekeerde wereld: tarieven loonwerker versus verkoopprijs klant

7 juni 2021
Blog

De laatste maanden sprak ik verschillende loonwerkers en akkerbouwers. Door de coronacrisis ontstond, ondanks de overheidssteun, op diverse plaatsen toch een liquiditeitstekort. Uien waren vorig jaar over het algemeen goed aan prijs, suikerbieten matig en tarwe goed. De prijs van aardappelen, voor velen het hoofdgewas, was ronduit slecht. Hierdoor ontstonden tekorten bij de akkerbouwers, die zich doorvertaalden naar loonwerkers. Zij merkten dit aan de (individuele) tarieven van het loonwerk. Met name de tarieven van rooiwerkzaamheden stonden onder druk.

Portretfoto van Frans van Wanrooij
Neem contact op met:
Frans van Wanrooij Senior agrarisch bedrijfsadviseur
Loonwerken aan het werk op het land

Voorbeeld uit de praktijk

Een loonwerker vroeg een bepaald bedrag per hectare voor bietenrooien; in mijn ogen een te laag bedrag. Met dit tarief verdiende hij er niets aan. Er was wel een investering van € 450.000 geleased. Het was eenvoudig om een kostprijs te berekenen: een optelsom van de rente en afschrijving (in dit geval niet gelijk aan de aflossing, want de aflossing is hoger), onderhoud en verzekering. Volgens KWIN komt dit uit op 17,1 % van de aanschafwaarde: 2,2 % rente, 11,3 % afschrijving en 3,6 % onderhoud. Voor deze machine bedragen de lasten dus € 77.000, al voor hij de schuur uit is geweest.  

Als de rooier de deur uitgaat, komen de echte kosten er nog bij. Hoe efficiënt kan de rooier ingezet worden? Hoeveel hectare rooit hij per dag? Welke vorm hebben de percelen? Hoeveel uur per dag kan de machine ingezet worden? Daarbij wordt diesel er ook niet goedkoper op. Sinds de vorige oogst steeg de dieselprijs met ruim € 0,20 per liter. Personeel krijgt elk jaar indexering. Allemaal redenen om het tarief van het rooien van een hectare bieten te verhogen. Mijn voorstel was om het tarief met € 50 euro te verhogen. De reactie van de loonwerker: ‘Ja, maar dan verdient mijn klant helemaal niets meer aan zijn bietenteelt.’ Onbegrijpelijk.

Belangrijk voor u als ondernemer

Kijk eerst wat een machine op kan leveren. Communicatie met de klant is belangrijk. Het is noodzakelijk om beiden iets te verdienen en niet alleen de klant. Samen moet u zorgen voor rentabiliteit binnen beide bedrijven.

Meer weten?

Wilt u meer informatie en/of advies? Neem dan contact op met Frans van Wanrooij, senior agrarisch bedrijfsadviseur, via telefoonnummer 06-22924300 of stuur Frans een e-mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Frans
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan
Volg ABAB op Facebook

Volg ABAB op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina
Volg ons nu