Continuïteit waarborgen met een noodopvolgingsplan
Wat als zich een acute situatie voordoet binnen uw onderneming, met u als ondernemer, uw personeel of bijvoorbeeld uw teelt? Hoe waarborgt u dan de continuïteit van uw onderneming? Zorg dat u en uw familie zijn voorbereid met een noodopvolgingsplan. Niet alleen beperkt u zo de gevolgen, maar nog belangrijker uw familie is voorbereid en geholpen op een crisissituatie.
Wat zijn mogelijke acute situaties?
- U als ondernemer
U valt langdurig uit door ziekte of een ongeluk, of komt onverwachts te overlijden. - Personeel
Uw bedrijfsleider die een specifieke afdeling runt, valt uit; uw seizoenarbeiders komen niet opdagen of weigeren de werkzaamheden uit te voeren. - Uw teelt
Er is ziekte in uw teelt of uw teelt wordt negatief geraakt door weersinvloeden. - Kapitaalgoederen
Uw kas stort in, er ontstaat brand of uw essentiële (verpakkings)machine valt uit, waardoor uw lijn stil komt te liggen en u niet meer kunt leveren.
Familie moet wezenlijke beslissingen nemen
In een acute situatie kan uw familie plots voor wezenlijke beslissingen komen te staan. En dat in een periode waarin ze vaak niet in staat zijn om daarover helder na te kunnen denken en er geen tijd is om beslissingen vooruit te schuiven. Met een noodopvolgingsplan kan uw directe omgeving terugvallen op een draaiboek voor een crisissituatie. Zo waarborgt u de continuïteit en blijft uw onderneming bestuurbaar.
Stappenplan ter begeleiding
Het noodopvolgingsplan is een stappenplan dat voorziet in begeleiding in het hele traject. Van het in kaart brengen van de huidige situatie tot het adviseren en implementeren van de noodzakelijk maatregelen. Daar horen zaken bij als ‘wie zorgt er voor de kat als ik dat niet kan’ tot de inhoud van aandeelhoudersovereenkomsten, levenstestamenten, het regelen van volmachten en bankrekeningen. Wezenlijke onderdelen van dat plan zijn in ieder geval: tijdige en heldere communicatie, het spreken van ‘dezelfde taal’, het in lijn brengen van verwachtingen, het in beeld brengen van de gevolgen van de crisis en wat dan de te ondernemen stappen zijn. Maar denk ook aan het beschrijven van een taakverdeling en welke competenties u stelt u aan de ‘noodopvolgers’.
Verwachtingen afstemmen
Het is belangrijk dat u alle betrokkenen bij het noodopvolgingsplan in de gelegenheid stelt om na te denken over wat u van hem/haar verwacht. Dat begint met hen te betrekken bij uw plannen. Zij kunnen dan aangeven of zij deze rol willen gaan vervullen die u voor hen in gedachten heeft.
Werkwijze
We starten met (één of) enkele gesprekken waarin u veel cruciale vragen voorgelegd krijgt. Is het antwoord nog niet duidelijk? Dan kijken wij samen naar het antwoord en maken hierover afspraken. Zo ondersteunen wij u bij het specificeren van uw plan. De uitkomst werken wij uit in een concreet noodopvolgingsplan. Wij plannen direct een evaluatiemoment in, zodat u ervan verzekerd bent dat het noodopvolgingsplan actueel blijft en aangepast is aan de werkelijkheid. Elk bedrijf en situatie is anders, dus ook elk noodopvolgingsplan. Het is altijd maatwerk, zodat het plan aansluit op uw onderneming.
Begin nu
Het wegvallen van u als ondernemer is een belangrijk onderwerp om over na te denken. Het is verstandig om dit tijdig te doen, namelijk op het moment dat u zelf nog handelingsbekwaam bent. U kunt de gevolgen niet wegnemen, maar de impact wel verkleinen voor uw gezin. Neem contact op met uw relatiemanager om u tijdig voor te bereiden.
Meer weten?
Wilt u meer weten over het noodopvolgingsplan? Neem dan contact op met René Boots, senior bedrijfsadviseur Tuinbouw, via telefoonnummer 077-3217734 of stuur René een e-mail.