Concrete cijfers verminderen onzekerheden

1 december 2016
Blog

Al in het begin van de jaren negentig was ik betrokken bij het project Automatisering Service Horeca (ASH) van het Bedrijfschap Horeca. De automatisering in de branche stond nog in de kinderschoenen en liep erg achter, vergeleken met vele andere branches. Nu, zo’n 25 jaar later, is er toch wel erg veel gebeurd en ontwikkeld. We lopen in de horeca nog steeds niet echt voorop. We kunnen echter wel met z’n allen vaststellen dat er op het gebied van bedrijfsvoering en professionalisering stappen gezet zijn.

Portretfoto van Bert Hendriks
geschreven door:
Bert Hendriks Senior relatiemanager horeca
Horecaondernemer en adviseur in gesprek over cijfers

Zelf heb ik van begin af aan bij ondernemers benadrukt wat het belang van actuele informatie over het financiële reilen en zeilen van hun bedrijf is. Dat afrekensystemen  gekoppeld moeten zijn aan de backoffice om de directe relatie tussen inzet en omzet inzichtelijk te maken. Door mijn overstap van zelfstandigheid naar het grotere en goed geautomatiseerde ABAB kan ik blij en trots stellen dat er veel kennis samenkwam. Dit resulteerde in een overzichtelijke Horecamonitor. Op basis van de bestaande cijfers kunnen we nu redelijk goed voorspellen waar een onderneming qua resultaten op de middellange termijn gaat uitkomen en daar dus ook op inspelen.

Onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat een ondernemer zelf snel en adequaat zijn administratie voert en aanlevert, kan hij na verwerking door de ABAB-accountant snel zien hoe zijn bedrijf zich ontwikkelt. Via een aantal lagen kan hij steeds verder inzoomen, tot aan de factuur toe.

Anticiperen op basis van gedetailleerde vergelijkingen

De meeste horecaondernemers volstaan met de grote lijnen, zoals bruto-winstmarge en loonkosten, gegevens die ze via het dashboard in een oogopslag zien. Maar je kunt ook verder inzomen als de grote lijnen niet de gewenste of beoogde resultaten laten zien. Dan zie je vrij snel zelf allerlei verhoudingen in grafieken. Op basis daarvan kun je eenvoudig de effecten van veranderingen inschatten.

Steeds meer van onze klanten gebruiken deze digitale mogelijkheid om vooraf beslissingen te nemen. Op basis van gegevens en ervaring uit het verleden plannen zij hun toekomst. Met name bij het inzetten van (oproep)personeel is het functioneel om voordat u het rooster maakt, te kijken naar de te verwachten omzet. Natuurlijk blijven het gedrag en bezoek van de gast deels onvoorspelbaar, maar het andere deel blijkt wel degelijk te voorspellen.

Met zo’n praktische en concrete tool kun je als horecaondernemer onzekerheden voor een groot deel verminderen. Op basis van voldoende concreet inzicht kun je, gecombineerd met ervaring en andere ondernemersvaardigheden, succesvol leren van resultaten en anticiperen op verwachtingen. 

De blogs van Bert Hendriks verschijnen exclusief op FeD,  online magazine voor de horeca.

Wilt u meer weten over horeca en cijfers? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Bert
Portretfoto van Bert Hendriks
Senior relatiemanager horeca
Bel
073-6465406