Co-creatie: jeukwoord of dé manier om bedrijven verder te helpen?

29 september 2022
Artikel

De kracht van co-creatie. Het was het thema van het ABAB jaarcongres Forward Thinking 2022. James Veenhoff, goeroe als het om co-creatie gaat, en Jorn Eiting van Liempt, ervaringsdeskundige op het gebied van co-creatie, bespraken tal van vragen. Wat is co-creatie precies? Hoe werkt het in de praktijk? Wat is nodig om het tot een succes te maken? En vooral: wat levert het ondernemers op?

Logo van ABAB
Neem contact op met:
ABAB
James Veenhoff vertelt zijn verhaal over co-creatie

Actief in de jeansindustrie werd James Veenhoff in 2008 geconfronteerd met de schaduwkant van deze miljarden business. Hij werd geconfronteerd met foto’s van een - door ‘zijn’ industrie - zeer vervuilde Parelrivier in China en stelde zichzelf vervolgens de vraag: hoe kunnen we de (jeans)wereld redden? Het antwoord zocht hij in onderwijs. Hij besloot een nieuwe mode-opleiding te starten. Die moest de sector inspireren om te veranderen. Om deze nieuwe school tot een succes te maken, besloot Veenhoff co-creatie in te zetten. Hij zocht de beste partijen bij elkaar en samen gingen ze op zoek naar kennis, ervaring, ideeën en inzichten. Met succes. Anno 2022 bestaat zijn Jean School tien jaar. En daar is het niet bij gebleven. Want met 2500 co-creatie sessies voor 15.0000 experts op vijf verschillende continenten heeft Veenhoff zich inmiddels ontwikkeld tot dé goeroe op het gebied van co-creatie. In zijn boek ‘Collaborate or die’ bespreekt Veenhoff de vijf leidende principes van co-creatie.

Vijf principes co-creatie

Voor Veenhoff ingaat op de vijf principes van co-creatie, staat hij eerst stil bij wat co-creatie nu precies is: ‘het ontwikkelen van nieuwe waarde, samen met externe experts en/of stakeholders.’ Volgens Veenhoff is het idee hierachter dat ondernemers willen groeien en bloeien. De kansen en uitdagingen zijn echter te complex om dit alleen te doen. Co-creatie is hierop dus het antwoord. Maar hoe maak je zo’n proces tot een succes? Veenhoff ontwikkelde vijf leidende principes.

Inspire to participate

Dit principe richt zich op het waarom van een co-creatieproces. Je definieert de strategische uitdaging (waar lig je wakker van), kadert het probleem (hoe kunnen we …) en vat dit samen in een presentatie die betrokken partijen triggert.

Select the best

Co-creatie draait om het bij elkaar brengen van verschillende perspectieven. In deze fase draait het dus om het vinden van de allerbeste mensen. Wie heb je nodig? Waar vind je deze experts? En, heel belangrijk, hoe beloon je ze?

Trust the process

Een standaard co-creatiesessie bestaat uit zes stappen: inspiratie, visie, uitdaging, oplossingen bedenken, concept uitwerken, reflectie en advies. Door sessies standaard op deze manier in te richten, verlopen ze niet alleen betekenisvol en gedenkwaardig, maar zijn ze ook leuk en inspirerend.

Raise the bar

Oftewel, leg de lat steeds hoger. In deze fase is het belangrijk om jezelf uit te dagen. Is dat wat je bedacht hebt, écht de oplossing voor het vraagstuk?

Lead the change

Deze laatste fase draait om het post-it syndroom. Je bent klaar om de verandering in te gaan zetten. Maar wie gaat dit nu doen? Om te waarborgen dat plannen niet in de la verdwijnen, zijn een aantal zaken belangrijk: doe je verhaal vaak, eis je plaats op, kies een team en bouw je coalitie.

Veenhoff beëindigt zijn verhaal met een hart onder de riem: werk hard en .. houd moed. Zijn Jean School is er een prachtig voorbeeld van.

Co-creatie, het werkt echt

Dat co-creatie echt van waarde is, laat tot slot de presentatie van Jorn Eiting van Liempt van Seenons zien. In 2019 had Eiting van Liempt samen met zijn partner Joost Kamermans het idee om een IT-platform te ontwikkelen waarmee zij aanbieders van afvalstromen konden koppelen aan logistieke partijen en organisaties die afval verwerken tot nieuwe grondstoffen. Het doel? Een halve megaton afval redden van de verbrandingsoven. Om deze enorme uitdaging vorm te kunnen geven, besloten zij co-creatie toe te passen. Ze nodigden alle betrokken partijen uit, haalden hun ideeën en behoeften op en vertaalden die vervolgens naar de benodigde software. Inmiddels bestaat Seenons drie jaar en hebben de founders goede hoop dat hun missie gaat slagen. Ter afsluiting van zijn presentatie heeft Eiting van Liempt nog een aantal tips voor ondernemers die met co-creatie aan de slag willen. ‘Ga echt naar buiten en spreek met klanten, leveranciers en andere partijen. Test voortdurend je aannames. En train je salesteam om door te vragen: ‘five times why’. Is je product écht de oplossing voor het probleem van de klant? Een heel laagdrempelige manier van co-creatie.’

Wilt u meer weten over het jaarcongres Forward Thinking? Wij helpen u graag verder!

E-mail ABAB
Forward Thinking icoon

Bent u aanwezig op het jaarcongres Forward Thinking?

Met het ABAB jaarcongres Forward Thinking bieden wij u een blik op de toekomst.
Meld u nu aan
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan