‘Co-creatie is een manier van denken’

21 november 2022
Artikel

Co-creatie: het is de essentie van samenwerken. Voor Ronald Meijers, voorzitter raad van bestuur bij ABAB, is dit fenomeen bovendien dé manier om bestaande patronen te doorbreken. Wat is de visie van ABAB op deze term?

Logo van ABAB
Neem contact op met:
ABAB
Twee mensen in gesprek op de werkvloer

“Ik geloof heel erg in het principe co-creatie”, begint Meijers. “Het begint voor mij bij nieuwsgierigheid naar waarom anderen iets vinden. Niet concurreren om de slimste te zijn, maar op zoek zijn naar bruikbare inzichten. Door perspectieven te verzamelen, krijg je verschillende blikken op het hele vraagstuk in plaats van alleen jouw eigen blik. Je creëert dan samen het beste idee.” 

Ambitie

Succesvol co-creatie toepassen gaat volgens Meijers enkel en alleen als we ophouden met vergelijken, willen winnen, anderen bekritiseren en klagen over wat er fout gaat. Toch blijkt men dat lastig te vinden in de praktijk: “Mensen denken vaak dat wanneer je competitie loslaat, de prestatiedrive  wegvalt”, legt Meijers uit. “Maar de kunst is om je drive te halen uit de ambitie om het probleem zo goed mogelijk op te lossen.”

Vallen en opstaan 

Dat goede samenwerking ongelooflijk uitdagend is, ontkent hij niet. Hij vindt het daarom niet meer dan logisch dat het proces met vallen en opstaan gaat: “Maar ik denk niet dat je je afhankelijk moet maken van een methode hoe je co-creatie het beste kan aanpakken. Het is namelijk om te beginnen een houding,  een manier van denken. Een attitude die onderkent hoe belangrijk het is om niet steeds in je eigen straatje met dezelfde mensen te praten die bevestigen wat jij ook vindt. Het gaat erom de frisse blikken te vinden die botsen met de normale gang der dingen, ook als dat niet altijd geïnformeerde blikken zijn.”

Onderzoek naar co-creatie

Dat co-creatie een manier is om samen verder te komen, is ook een punt dat terugkomt in ons onderzoek naar co-creatie onder Nederlandse ondernemers. Hieruit blijkt namelijk dat bijna driekwart van de respondenten co-creatie ziet als een manier om hun dienstverlening te verbeteren. “Daar werd ik blij van”, vertelt Meijers. “Veel mensen zijn ervan overtuigd dat co-creatie bestaande patronen kan doorbreken, dat geloof ik ook. Van ééndimensionaal klantgericht –vaak: klantgezwicht-naar met de klant werken aan impact ”

Verbinden 

Meijers kijkt positief terug op Forward Thinking, het jaarcongres van ABAB waar dit jaar co-creatie centraal stond. James Veenhoff, expert op het gebied van co-creatie en spreker tijdens het congres, beweerde in zijn presentatie dat vooruitgang of verandering zonder samenwerking niet mogelijk is. Of Meijers het hier mee eens is? “Ik denk niet je altijd sneller bent in je eentje, maar ik geloof ook niet dat je per definitie verder komt met een groep. Ik geloof wel dat wij mensen sociale dieren zijn die op elkaar gericht en van elkaar afhankelijk zijn. Het is in mijn ogen wel vaak zo dat het beter wordt als je écht naar anderen luistert.” Brainstormen is ook moeilijker dan het lijkt. En levert volgens Meijers daarom lang niet altijd op wat je wilt. “Ik denk dat elk creatief proces zowel talent als volharding vraagt, het is niet zo dat je zomaar tegen een goed idee aanloopt. Je moet heel hard zoeken en tegelijkertijd heel ontspannen zijn over de mogelijkheden. Belangrijk is om waardevolle elementen van tegenstrijdige ideeën met elkaar te verbinden. Dan kun je vastgelopen organisaties echt ‘ontstoppen’.”

Wilt u meer weten over co-creatietafels? Wij helpen u graag verder!

E-mail ABAB
Icoon downloaden

Het wat, hoe en waarom van co-creatie weten?

Lees de resultaten van het ABAB-onderzoek naar co-creatie in dit trendrapport.
Download het gratis trendrapport
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan