Co-creatie: inzichten op een productieve manier samenbrengen

6 april 2023
Blog

Wilt u weten wat de toegevoegde waarde van co-creatie is? En hoe u dat succesvol toepast? James Veenhoff van Fronteer deelt graag zijn visie én concrete tips over co-creatie.

Logo van ABAB
Neem contact op met:
ABAB
James Veenhoff

Inzichten op een productieve manier bij elkaar brengen

Wat is jouw definitie van co-creatie? James: “Het samenbrengen van perspectieven om tot iets te komen wat er nog niet was. Met co-creatie kun je heel veel inzichten op een productieve manier bij elkaar brengen. Hierbij zijn er drie belangrijke elementen: iets nieuws doen, samen met anderen. Anderen zijn mensen buiten je gebruikelijke kring. Het belangrijkste doel van co-creatie? Belangrijke oplossingen bedenken die relevant zijn. Nieuwe goede oplossingen vind je niet alleen. Vanuit je eigen perspectief kijk je met een tunnelvisie. Het is dus ook een manier om onbenut potentieel te ontginnen.”

De 5 gouden regels van co-creatie

Of er al voldoende gebruikgemaakt wordt van co-creatie in het bedrijfsleven? ‘’Nee, er is nog veel onbenut potentieel. Ik denk wel dat er veel interesse is om het goede te doen, om meer te doen dan winst maken. Iedereen heeft een latente wens, maar hoe begin je daarmee?”, aldus James.

In de praktijk blijken er nog obstakels te zijn. James legt uit: ‘’Veel patronen die je tegenkomt. Het komt wel neer op het niet nakomen van de 5 gouden regels: inspireer om mee te doen, selecteer de beste partners/experts maar ook ideeën, vertrouw het proces, leg de lat hoog en lead the change. De verandering moet geleid worden, iemand moet dat doen. Wees ambitieus en realistisch, ga niet alleen van jezelf uit.’’

Verplaats je in een ander en ga het gesprek écht aan

“Vaak denken mensen bij co-creatie aan ik en één ander. Denk in perspectieven en in coalities van partners. Denk na vanuit een ander. Wanneer en waarom is dit de moeite waard? Als je die vraag goed kunt beantwoorden, krijg je ook meerdere mensen mee’’, zo luidt het belangrijkste advies van James aan bedrijven die willen starten met co-creatie.

James sluit af: “Denk goed na en ga het gesprek aan over wat succesvol is. Vaak spreken we daar niet over met elkaar. Het is ook altijd meer dan winst. Werkplezier. Het goede doen. Elkaar vertrouwen. Dus wat wil je nu eigenlijk bereiken? Als initiatiefnemer mag je, of moet je zelfs, dromen.’’

Meer weten?

Wilt u meer informatie over co-creatie of heeft u vragen over het toepassen ervan? Onze specialisten helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact op met ons via deze link

Wilt u meer weten over co-creatie? Wij helpen u graag verder!

E-mail ABAB
Icoon downloaden

Het wat, hoe en waarom van co-creatie weten?

Lees de resultaten van het ABAB-onderzoek naar co-creatie in dit trendrapport.
Download het gratis trendrapport
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan