Als werkgever onderscheiden? Ga duurzaam om met je werknemers
Steeds meer werknemers vinden duurzaamheid een belangrijk thema als het om de keuze voor een werkgever gaat. Daarbij draait het niet alleen om uw impact op de maatschappij, maar ook om de aandacht voor een duurzame arbeidsrelatie. En zelfs groene arbeidsvoorwaarden staan steeds vaker op het verlanglijstje. Een mooie manier om je te onderscheiden in de huidige krappe arbeidsmarkt.
Drie pijlers voor een duurzame relatie
De waan van de dag, tja … die kent elke ondernemer. De concurrentie is moordend, klanten stellen steeds hogere eisen, aandeelhouders willen winst zien. De focus ligt daardoor op de korte termijn. Toch zie je steeds vaker dat die schoen wringt. Werknemers verlangen steeds nadrukkelijker dat hun werkgever oog heeft voor duurzaamheid. En dat niet alleen richting de maatschappij of op het gebied van milieu en klimaat. Ze verwachten ook dat een werkgever investeert in duurzaamheid richting personeel. Drie pijlers waarop je jezelf kunt onderscheiden.
Duurzaam omgaan met personeel
Bedrijven die duurzaam omgaan met hun personeel stellen hun personeel nadrukkelijk centraal. Dat kan bijvoorbeeld door je personeel mee te laten denken over visie en strategie en zo de betrokkenheid van je werknemers te vergroten. Maar ook mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling is een belangrijk thema. En wat te denken van een veilige werkomgeving? Ook dat is een voorwaarde om een duurzame relatie op te bouwen met je personeel.
Van betekenis van de maatschappij
Werknemers kiezen steeds vaker voor bedrijven die van betekenis zijn voor de maatschappij. Iets wat op tal van manieren kan. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een goed doel te steunen. En wil je de waarde hiervan vergroten? Stimuleer je medewerkers dan hieraan bij te dragen, bijvoorbeeld in de vorm van ‘goede-doelen-uren’ in hun arbeidsvoorwaarden. Zo bied je je werknemers de mogelijkheid zich onder werktijd in te zetten voor de maatschappij en laat je zien dat je hier écht waarde aan hecht. Een andere optie is bijvoorbeeld het aanbieden van arbeidsplekken voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Groene arbeidsvoorwaarden
Tot slot je arbeidsvoorwaarden. Hierin kun je heel concreet laten zien dat het milieu en klimaat je echt aan het hart gaat en dat je je medewerkers wilt helpen een bijdrage te leveren. Denk aan een aantrekkelijk fietsplan, een goede leaseregeling voor elektrisch rijden of een budget voor het verduurzamen van de woningen van je medewerkers. Zo wordt het voor je personeel makkelijker om groene keuzes te maken.
Een duurzame relatie loont
De tijd dat werknemers alleen maar kijken naar het bedrag op hun salarisstrook is voorbij. Zeker in de huidige situatie waarin personeel schaars is, loont het dus om te investeren in een duurzame arbeidsrelatie. Heb je daarbij hulp nodig? Onze HX-adviseurs ondersteunen je graag. Bijvoorbeeld met het schrijven van een strategisch personeelsplan, het vaststellen van een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket en het ontwikkelen van een goede leer- en ontwikkelcultuur.
Meer weten?
Wil je meer weten over de manier waarop je jezelf kunt onderscheiden in de arbeidsmarkt? Neem contact op met Corry Verhoeven, HX-adviseur, via telefoonnummer 06-51367591 of stuur Corry een e-mail.