Alertheid op spooktelefoontjes en spookfacturen

17 juli 2017
Artikel

Wij wijzen u graag op verschillende vormen van fraude.

Spooke-mails

Telefonische fraude – spooktelefoontjes van de Belastingdienst

Iemand die zich voordoet als medewerker van de Belastingdienst belt personen op met de mededeling dat er openstaande belastingschulden zijn. Hij geeft aan dat deze direct betaald moeten worden en dreigt ook met beslaglegging van de rekening. Uiteraard is dit niet waar. Ook andere zogenaamde bedrijven kunnen contact met u opnemen en dit soort verzoeken aan u doen.

Alertheid op spookfacturen

Steeds vaker zijn er zogenaamde spookfacturen in omloop. Dit zijn facturen die ondernemers toegestuurd krijgen door misleidende bedrijven. Uiteraard kan dit ook gebeuren met particulieren. Nepfacturen of betalingsherinneringen zien er behoorlijk echt uit. Het is mogelijk dat de originele factuur is onderschept en vervangen door een vrij exacte kopie. Pas bij vergelijking blijkt dat het rekeningnummer afwijkt.

Helaas is het bijna onmogelijk om geld dat foutief is overgeboekt naar een bestaand rekeningnummer terug te krijgen. Gelukkig maakten de Nederlandse banken dit jaar bekend de IBAN-naam Check in te voeren. Deze check controleert bij online overboekingen naar Nederlandse rekeningen automatisch de ingetoetste naam van de ontvangen. Wees dus altijd alert op het geven van informatie. Geef nooit uw rekeningnummer, signeercodes, pincodes of andere zaken die vertrouwelijk zijn.

De Fraudehelpdesk

Deze helpdesk is er voor particulieren en ondernemers. Op de website staan ook tal van voorbeelden van valse e-mails die in omloop zijn. Ook kan een organisatie die zich gedupeerd voelt op het gebied van advertentiecontracten, vermeldingen op websites, vermeldingen in internetgidsen en spookfacturen dit melden bij de Fraudehelpdesk.

Tips om acquisitiefraude te voorkomen

  1. Controleer het aanbiedende bedrijf op reputatie. Via de Fraudehelpdesk kunt u bekijken hoe bonafide uitgevers werken. Is deze werkwijze niet betrouwbaar? U kunt bij de Kamer van Koophandel meer informatie krijgen over werkwijzen en methoden van deze misleidende bedrijven en ook of het bedrijf is ingeschreven.
  2. Lees goed en kritisch de kleine lettertjes. Een bekende werkwijze van deze organisaties is het noemen van eerder contact met collega’s.
  3. Controleer of de prijs van de advertentie overeenkomt met de bezoekersaantallen van de uitgave of internetgids. Is dit twijfelachtig? Dan kunt u de cijfers opvragen bij het Nederlands Uitgeversverbond.
  4. Neem rustig de tijd om na te gaan of het verhaal van de verkoop wel klopt. Hierdoor verkleint u de kans op fouten.

Wilt u meer informatie over (acquisitie)fraude of over de ontwikkelingen binnen uw branche? Neem dan contact op met een vestiging van ABAB bij u in de buurt.