Agrifoodmonitor: consumenten gaan voor duurzaamheid

14 oktober 2021
Artikel

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere factor in het koopgedrag van consumenten. Dat merken we niet alleen zelf in de supermarkten, dat bevestigt ook de nieuwste Agrifoodmonitor die werd gepresenteerd bij de start van de Dutch Food Week.

Portretfoto van Ineke Couwenberg
Neem contact op met:
Ineke Couwenberg Marktmanager agro
Agrifoodmonitor: consumenten gaan voor duurzaamheid

Eerlijk voedsel

Consumenten willen tegenwoordig vooral eerlijk voedsel op hun bord en dat wordt geassocieerd met rechtvaardigheid, diervriendelijkheid, milieuvriendelijkheid en begrippen als transparantie, natuurlijk en regionaal. Waar het tot voor kort bij de aanschaf van voedsel bij consumenten vooral draaide om persoonlijke aspecten, zoals smaak en prijs, is nu de verschuiving naar duurzaamheid duidelijk waarneembaar blijkt uit de Agrifoodmonitor. In deze representatieve tweejaarlijkse peiling onder drieduizend Nederlanders wordt gekeken naar foodtrends, waardering, landbouw en de voedselsector. Aan de hand daarvan doen de onderzoekers suggesties aan de sector.

Duurzame intenties

Marleen Onwezen, onderzoeker bij Wageningen University & Research (WUR): “Ook zien we duurzame intenties. Zo blijkt zestig procent van de mensen verschillende duurzame productkenmerken relevant te vinden bij de aankoop van producten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan diervriendelijke keurmerken, een recyclebare verpakking, of een plantaardig product. Als we vragen of consumenten ook bereid zijn meer te betalen voor duurzame producten geeft zo’n zestig procent aan daartoe bereid te zijn.”

Andere eiwitten

Consumenten eten nog altijd het meest brood, groente, fruit, vlees en zuivel. Alternatieve eiwitten zoals zeewier, tofu, peulvruchten en vis winnen het nog niet van de dierlijke varianten. Volgens de onderzoeker kiezen mensen eerder voor meer groenten en fruit of peulvruchten. De keuze voor zeewier en insecten gaat velen nog een stap te ver gaan. Wel stijgt het aantal vegetariërs, veganisten en flexitariërs; mensen die bewust enkele dagen per week geen vlees eten. Het aantal flexitariërs gaat van 3,5% naar 7,3%, vegetariërs van 3,5% naar 4,9% en veganisten van 0,6% naar 2%.

Waardering voor de sector

De Agrifoodmonitor onderzoekt niet alleen cijfers, maar kijkt ook naar de waardering van de agri- en foodsector. Waar in 2020 voor het eerst weer een stijging te zien was in de waardering, bleef de waardering dit jaar nagenoeg onveranderd. In vergelijking met andere sectoren krijgt de agri- en foodsector een positieve waardering. De tuinbouw en akkerbouw komen er het beste uit, varkens- en pluimveehouderij zijn de hekkensluiters.

Meer weten?

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met Ineke Couwenberg, marktmanager, via telefoonnummer 013-4647127 of stuur Ineke een e-mail. 

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Ineke
Volg ABAB op Facebook

Volg ABAB op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina
Volg ons nu
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan