Adequate pensioenregeling voor payrollers

19 augustus 2020
Artikel

Per 1 januari 2021 bent u als payrollorganisatie verplicht om voor uw werknemers een adequate pensioenregeling in te voeren. Zo wil het kabinet voorkomen dat payrollers op arbeidsvoorwaarden gaan concurreren met vaste werknemers. 

Portretfoto van Bart van de Wouw
Neem contact op met:
Bart van de Wouw Senior pensioenadviseur
Een payroll werknemer denkt na over de adequate pensioenregeling

Adequate pensioenregeling voor payrollers

Een pensioenregeling is adequaat als deze hetzelfde is als die van medewerkers in vaste dienst van de inlener. Zo niet, dan gelden de voorwaarden van de pensioenregeling van de payrollonderneming. Voor deze pensioenregeling van de payrollonderneming gelden een aantal minimumvoorwaarden:

  • Er mag geen wachttijd of drempelperiode zijn voordat de opbouw van het pensioen begint.
  • Er moet zowel een voorziening voor een ouderdomspensioen als een nabestaandenpensioen zijn.
  • De premie die de payrollonderneming afdraagt, is groter of gelijk aan de gemiddelde werkgeverspremie bij Nederlandse pensioenfondsen. Voor 2020 is deze vastgesteld op 14,6% van de pensioengrondslag.

Aansluiting bij het pensioenfonds van de inlener is doorgaans niet mogelijk. Bij deze optie moet een payrollwerkgever zich aansluiten bij de verschillende basispensioenregelingen die bij de verschillende inleners gelden. Dit is administratief lastig als een payrollwerkgever payrollkrachten in verschillende sectoren werkzaam heeft.

Huidige pensioenregeling bij payrollonderneming

Een groot deel van de payrollondernemingen bouwt verplicht pensioen op bij het pensioenfonds StiPP. Deze pensioenregeling voldoet echter niet aan de term adequate pensioenregeling. Of sociale partners tijdig met een gewijzigde uitvoerbare StiPP regeling komen of dat er elders een aanvulling moet worden verzekerd om de stempel adequaat te krijgen, is vooralsnog niet duidelijk. De payrollondernemingen die niet onder de verplichtstelling van het StiPP vallen en geen (adequate) pensioenregeling hebben toegezegd, zullen in ieder geval tijdig een nieuwe of aangepaste pensioenregeling moet treffen voor hun werknemers.

Meer informatie over adequate pensioenregeling

Wilt u meer informatie over de pensioenregeling voor payrollers? Neem dan contact op met Bart van de Wouw, senior pensioenadviseur, via telefoonnummer 013-4647287 of stuur Bart een e-mail.

Wilt u meer weten over de adequate pensioenregeling? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Bart
Download icoon whitepaper

Payroll en pensioen in 2021

Wat verandert er en wat betekent dit voor u als werkgever?
Download het whitepaper
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan